Olle Sundin, Bromma Airport - Foto: Christian von Essen, Travelreport.se

Bromma ligger snart ännu bättre till. Uppstickarflygplatsen ska effektiviseras och moderniseras i en flermiljardsatsning. Olle Sundin är flygplatsveteranen som ska leda arbetet.

Fler artiklar om:

Tipsa oss om nyheter!

Text och foto: Christian von Essen

Den administrativa byggnaden bredvid flygledartornet är tämligen oansenlig. Men så handlar inte Bromma flygplats – Bromma Stockholm Airport – om volym, storlek eller prestige. Här är man kompis med sina flygbolag och resenärer. Den före detta flygledaren Olle Sundin står redo med sin power point-presentation över Brommas utveckling från 1936 och framåt. Här anlades till exempel Europas första asfalterade landningsbanor, och 1955 startade den första riktiga svenska charterlinjen. 2011 hanterade flygplatsen 2,1 miljoner passagerare, och 2012 ser ut att bli ett nytt rekordår.

The future of Bromma Airport

Men det krävs ett litet förtydligande. 2,1 miljoner passagerare har hanterats på en terminalyta om 800 kvadratmeter. På Landvetter i Göteborg (där Olle Sundin under intervjutillfället på något mirakulöst sätt är flygplatschef samtidigt under en begränsad men överlappande period) strömmar fyra miljoner passagerare igenom en yta på 37 000 kvadratmeter. Bromma skulle behöva 20 000 enligt hans bedömning. ”Vi måste bli mer yteffektiva” är kanske dagens understatement.

Målet för Bromma Airport är egentligen inte att konkurrera med Arlanda (båda är Swedavia-ägda), utan att komplettera utbudet genom att skapa ett andra nav, med Malmö Aviation och Braathens Sverigeflyg i spetsen.

– Som huvudstad är man faktiskt skyldig alla sina regioner att vara tillgänglig, säger Olle Sundin. Man är inte bara huvudstad för stockholmarna. Besöksbehovet är större än vad Arlanda kan klara av.

Med utgångspunkt i det förlängda avtalet med Stockholms stad – som sträcker sig till 2038 – har man nu alltså ambitionen att bygga en ny terminalbyggnad till en beräknad kostnad av två miljarder kronor. Planen är att två smala pirer kommer att byggas, och en spårvagnshållplats planeras mitt i terminalbyggnaden. Framtidens flygplats är en miljösmart flygplats. En av nycklarna till detta är att snabbspårvägen byggs ut mellan Alvik och Kista.

– Med spårbunden trafikförbindelse blir vi inte lika beroende av biltrafiken, och det kommer bli en resväg på 15-20 minuter från centrala Stockholm. Vi ska skapa Europas modernaste cityflygplats med de bästa miljölösningarna och med minst påverkan på närområdet. Vi försöker reducera bullret, både på marken och i luften. Men Ulvsundavägen här utanför låter ärligttalat mer.

2020 ska Bromma Airport inte släppa ut någon koldioxid alls från sina egna operationer, ett arbete som redan pågått de senaste fem åren. Ser man till klimatkompenseringen är flygplatsen i praktiken redan klimatneutral. Pengarna går till projekt i bland annat Kina och Indien, främst inom utbyggnad av förnybar energi.

– Swedavia har väldigt höga ambitioner med miljöarbetet, och det innefattar ecodriving, elbilar och rätt bränsle för tunga fordon. Det finns ett tydligt schema över hela organisationen. Malmö Aviations nya plan kommer att göra stor skillnad också.

Dessa tio plan i Bombardier C-serien levereras till Malmö Aviation 2014, och det är talande för Brommas ringa storlek att denna order förändrar hela flygplatsens miljöposition. Framförallt ger de nya planen lägre utsläpp och buller – det sistnämnda en känslig punkt för Brommaborna.

The future of Bromma Airport

I Sverige har det inte byggts en ny flygplats sedan 1995, och trots att det på Bromma ”bara” handlar om en terminal är det ändå ett krävande tankearbete som behövs för att bygget ska hålla i en snabbfotad framtid. Många andra flygplatser är byggda på 40-50-talet, då kunderna nästan uteslutande var affärsresenärer – och män.

– Vi behöver komma fram till hur man reser 2018 och framåt, säger Olle Sundin. Vi måste anpassa oss efter den teknik vi tror kommer användas då, vilket också innebär att man inte behöver bygga lika stort längre. Det kommer inte att finnas 50 incheckningsdiskar på rad till exempel. Incheckningsdatorerna gör stor skillnad i flödet, och i framtiden tror jag inte att man kommer att ha biljetter och diskar i traditionell mening. Men bagaget är fortfarande krävande att hantera.

Olle Sundin pratar gärna om Brommaresenärerna som lojala och nöjda – 10 procent av resenärerna står för 50 procent av resorna. Nu vill han ta reda på deras behov och förväntningar inför framtiden.

– Våra resenärer uppskattar bemötandet de får. Vi får inte så höga betyg på lokaler och miljö, fast under omständigheterna är det förvånansvärt högt ändå. Vi måste jobba mer med intrycket, omvårdnaden och den allmänna känslan. Man kan förbättra mycket med små medel. I den nya terminalen kan vi börja om, ge utrymme för sittytor, mat och mode. En flygplats är som lobbyn på ett hotell, och man måste förhålla sig till resenärerna som att de är gäster. Butikerna är en viktig försörjningskanal för flygplatserna i en tid då flyget inte kan bära kostnaderna självt, och segmentet mat och dryck blir allt mer relevant och spännande att utveckla.

Olle Sundin, Bromma Airport - Foto: Christian von Essen, Travelreport.se

Vad har du lärt dig från Landvetter?
– Jag har förståelse för hela flygbranschens problematik, med insikt i bredden och vikten av att jobba med destinationsutveckling. Man flyger inte till en viss plats på grund av flygplatsen, men den ska vara en viktig länk i kedjan för tillgänglighet. Man väljer utifrån flygplatsens linjeutbud.

Men så ändrar han sig:

– Fast Bromma är kanske ett undantag – att man väljer Bromma för att det är snabbt och enkelt?

Jag kommer ändå inte ifrån vetskapen om att Olle Sundin under det senaste halvåret varit flygplatschef på två platser samtidigt. Hur går det ihop?
– Visst, det har varit en tung överlappning i ett halvår, säger han. Jag har haft en del viktiga projekt på Landvetter som skulle avslutas. Men från och med nu kan jag lägga full tid på Bromma.

Slipper du pendla nu?
– Ja, jag bor i Upplands-Väsby. Jag har pendlat i nio år och lärt mig flygets fördelar och utmaningar som passagerare. Det är ju det första jobbet man ska ha tycker jag. Kommunalt är det nästan samma restid tid Bromma som till Landvetter, men så har jag ju också haft förmånen att jobba där jag landar.

 

Profil: Olle Sundin

Född: 1951
Utbildning: Utbildad flygledare (har även haft flygcertifikat).
Bakgrund: Började inom flygtrafikledningen på Arlanda, och blev sedermera operativchef för hela flygplatsen. På LFV var han därefter chef för de regionala flygplatserna. Sedan 2008 chef för Landvetter flygplats i förbindelse med bolagiseringen. Från ochmed augusti 2012 heltidsanställd som flygplatschef på Bromma.
Fritid: Båtlivet (det är samma grunder som i flyget).

SENASTE NYTT

SENASTE NUMRET

Annons

RESEREPORTAGE

Annons

KRÖNIKA

Annons


Jobbannonser

Ny på jobbet

Video

Facebook

Gå gärna in på Facebook och gilla Travel Report