På TUR med Lisa Callert
Hon är 36-åringen som ska driva TUR-mässan in i framtiden. Till sin hjälp har hon tung branschbakgrund och ett tydligt affärsdriv. Men hur ska hon lyckas göra alla nöjda? Travel Report tar pulsen på Lisa Callert.
Hur kommer vi att märka att just du tagit över TUR?
– Att genomföra och utveckla TUR är inget ensamjobb, jag tror på ett starkt lagarbete såväl internt som externt. Nu gäller det för mig att hålla fokus och attarbeta vidare på den utveckling av TUR som påbörjats och där vi såg de första stegen till modernisering och förändring redan i år, 2012. Vi genomför nu ytterligare förändringar med syfte att skapa en ännu mer levande och attraktiv mötesplats där både utställare och besökare träffas och nätverkar, får inspiration och gör affärer. Jag hoppas att jag genom mitt engagemang kan bidra till att det både för besökare och utställare upplevs som ett fräscht och nytänkande TUR 2013.
Vilka delar av din bakgrund kommer väl till pass i arbetet?
– Jag har hela min bakgrund i branschen och har arbetat med såväl destinationsutveckling som ekonomisk analys avevenemang och events och nu senast med försäljning. Jag har både besökt och ställt ut på TUR i olika sammanhang och jag har en viss insikt i hur besökaren eller utställaren tänker och resonerar. Men min senaste anställning på Congrex där jag fått möjlighet att utveckla mitt ledarskap och fokusera på en proaktiv försäljning är nog det som jag kommer att ha mest nytta av i mitt nya arbete.
Reiseliv i Norge läggs ner efter bristande efterfrågan. Är det ett tecken på att mässor som företeelse är på väg att dö ut?
– Nej, jag tror inte att mässor som företeelse är på väg att dö ut, åtminstone inte om man är villig att lyssna till vad marknaden efterfrågar och anpassar sig därefter. När det gäller B2B vet vi att branschen har ett stort behov av att mötas fysiskt, att knyta nya kontakter, få ett förtroende och bädda för kommande affärer – vilket kostnadseffektivt och enkelt kan göras under TUR. När vi talar om B2C handlar det till stor del om att på olika sätt skapa en plattform för inspiration och kunskapsinhämtning, samt möjligheten att göra direkta köp under mässan.
Vilka är de viktigaste synpunkterna ni fått efter förra året som du tar med dig i arbetet vidare?
– De viktigaste synpunkterna vi fått är nog att vi är inne på rätt spår när det gäller att göra mässan mer tillgänglig, flexibel och målgruppsanpassad. Det ska gå att medverka på TUR på olika sätt – bara under vissa dagar, eller så lite som en halvdag. Matchmakingfunktionen och deals – mässerbjudanden mot allmänheten – har kommitför att stanna. Vi fick även positiva synpunkter på onsdagens Networking day och framtidsseminariet FuTURe som var nytt inför 2012. Det kommer viockså att arbeta vidare med och slipa på till 2013.
Berätta mer om den nya B2B-avdelningen TradePavilion?
– Trade Pavilion är avsedd främst för den svenska branschen, och är öppen enbart under fackdagarna. Ett kostnads- och tidseffektivt alternativ som vi hoppas kommer att attrahera de som bara är intresserade av att exponera sig mot B2B. I Trade Pavilion finns en rad olika sätt att ställa ut och medverka – bland annat i Global Point, som varuppskattat förra året. Vi vill att hela området ska sjuda av liv och aktiviteter och sporra till nätverkande och affärer.
I år kändes det som att många branschmänniskoråkte till TUR utan att medverka? Hur ska man få dessanyckelprsoner att lägga sina pengar hos mässan?
– Just det talar för att TUR verkligen är den självklara mötesplatsen för branschen. I och med de nya målgruppsanpassade alternativen tror vi att vi har ett upplägg som kan attrahera fler nya utställare och besökare, såväl nya som gamla.
Text: Christian von Essen