Vi bygger alla bilden av Sverige

Ons 26 Sep, 2012 - 14:33

LEDARE, TRAVEL REPORT SEPTEMBER 2012 Häromveckan träffade jag Annika Rembe, generalsekreterare för Svenska Institutet. Vi talade bland annat om Sverigebilden – den image som bland andra SI försöker krydda med hjälp av med en mångfacetterad verktygslåda.

”Hårda” värden som affärsklimat,pålitlighet och punktlighet blandas med mer”mjuka” saker som jämställdhet, hållbarhet, öppenhet och pappaledighet. Till detta förstås berättelser om innovationskraft, välfärdssektor, skolsystem, modeunder och gastronomi.

Fler artiklar om:

Tipsa oss om nyheter!

Så slog det mig hur mycket vi faktiskt jobbar med just den bilden varje dag i vår bransch. Flygplatsdirektörer som Olle Sundin har ett stort ansvar i vad som förmedlas i det första mötet med Sverige. Flygbolag som Air China och airberlin brottas dagligen med de här frågorna på sina respektive marknader. Swedish Lapland trycker på sina knappar så mycket de kan, medan nya TUR-generalen Lisa Callert hanterar kontakten med tusentals branschrepresentanter från hela världen. Och hur har sommarens OS förändrat bilden av London? Allt detta söker vi svaret på i nya numret av Travel Report som finns ute nu.

Det krävs dock inte kommunikationsplattformar, marknadsundersökningar och lobbyverksamhet för att Sverigebilden ska påverkas. Det sköter vi nämligen själva varje dag, i kontakten med våra utländska handelspartners, med turisterna som ser förvirrade ut på gatan, och när vi kliver på planet till charterdestinationen.

Oavsett om vi vill eller inte, blir vårt uppträdande och bemötande alltid ytterligare en pusselbit till vad Sverige handlar om. Tänk på det. Hur vill du att Sverige ska vara?

SENASTE NYTT

SENASTE NUMRET

Annons

RESEREPORTAGE

Annons

KRÖNIKA

Annons


Jobbannonser

Ny på jobbet

Video

Facebook

Gå gärna in på Facebook och gilla Travel Report