Niklas Zhovnartsuk – en viking i tiden
Efter 23 år i charterbranschen har Niklas Zhovnartsuk tagit steget till kryssningsvärlden. Som ny marknadschef på Viking Line ska han ytterligare stärka och utveckla ett klassiskt varumärke.
Text & foto: Christian von Essen
Man skulle kunna dra en parallell mellan Niklas Zhovnartsuks kontor med dess intilliggande dystra, sjukhusliknande korridor (med plastpalm!) och Vikingbåtarnas ofta spartanska logi: det är inte hytten som är poängen. Det är utsikten som är magisk, och man förstår varför det åländska bolaget lagt sin Sverige-bas i Danvikshuset vid Nacka – från sitt kontor kan Niklas nämligen se Cinderella och hennes gigantiska vänner komma och gå in mot Stadsgårdskajen vid Slussen. Och han är redan märkbart stolt när han pekar mot fönstret.
När vi träffas har Zhovnartsuk blott fem veckor tidigare tillträtt tjänsten som marknadschef på Viking Line. Han efterträder legendaren Per Jute, som styrt marknadsskutan i tre olika omgångar – senaste gången i 15 år – och som nu gått i pension vid 67 års ålder. I tre veckor har de två överlappat sina dagar enligt ett slags kompetensöverförande överenskommelse, något som betytt mycket för ”nykomlingen”.
Egentligen tänkte Niklas byta bransch efter en långkarriär på Ving. I stället fångades han upp av största konkurrenten Fritidsresor. Där sysslade han med hotelloptimering och gick sedan över till att bli marknadschef. Totalt spenderade han fem och ett halvt år på ”Fritte”.
– Jag tror att det är viktigt att prova på något annat ibland, säger han om det nya jobbet. Annars är det lätt att bli hemmablind. Man behöver vara ny på jobbet då och då. Man är ju van att kunna allt i sitt arbete och så plötsligt kan man inget! Men fortfarande är det människor jag får jobba med – deras semester och drömmar. Det är jättekul. Och mediamixen skiljer sig faktiskt inte så väldigt mycket åt.
Fritidsresor har mer och mer gått från printdirektreklam och kataloger till tv och en mer digital marknadsföring. Trots fortsatt dominans av direktreklam är Viking på väg åt samma håll.
– Vi står inför samma process. Kunderna finns på nätet. Redan i dag får vi 55 procent av våra bokningar online. Därför kommer vi att utveckla Vikingline.se. Vi ska se över mediemixen och driva mer trafik till webben. Det är i samverkan mellan online och offline vi kan se vad som fungerar bäst konverteringsmässigt.
Mätbarheten hos marknadsaktiviteterna har ökat betydligt genom digitaliseringen. På Fritidsresor använde sig Niklas Zhovnartsuk av ett lika enkelt som genialt sätt att hålla koll på annonspengarnas effekt. I olika månadsmagasin pushade man för olika hotellpaket – och kunde därmed se exakt hur många som gick från läsning till färdig bokning. På Viking är det främst rabattkoder som möjliggör den typen av mätbarhet. Där heter nu marknadschefens största utmaning stora volymer och småtidsmarginaler.
– Ett charterplan måste man kanske fylla med 150 platser på ett halvår, medan vi bara på Cinderella har minst 1 500 platser som ska fyllas – till klockan sex varje dag.
Cinderella är särskilt intressant i sammanhanget eftersom hon är ett renodlat kryssningsfartyg. Hon tillfredsställer inget transportbehov hos sina resenärer. Dessa har däremot andra behov, lyckligtvis. Det är inte genom biljettförsäljningen Viking Line tjänar sina pengar. Varje resenär spenderar i genomsnitt nästan tusen kronor under sitt dygn ombord på Cinderella.
– Det är taxfree som är mest lönsamt.Vi driver alltid taxfreebutikerna själva, och de flesta produktkategorier – sprit, cigarretter, parfymer – har goda marginaler. Vi kommer att satsa ännu mer på försäljningen ombord. Inom kort inviger vi en helt ny vin-, champagne- och tapasbar. Dessutom har bildäcket byggts om till ett evenemangsdäck för mässor, konferenser och fester. I februari kör vi Dansbandsveckan med fem orkestrar ombord. Våra konsertkvällar är populära, nästan alltid utsålda.
Målgrupperna skiljer sig något åt beroende på veckodag. Söndag till tisdag är det 55+ som gäller, medan helgkryssningarna bjuder på ”Östersjöns hetaste dansgolv” för 30-plussare. Niklas poängterar att resan ska fylla ett syfte. Därför blir spa, underhållning, dans, mat och dryck av allt större vikt. För många är såväl nöjeskryssningar som möteskryssningar en integrerad del av livet. Upptagningsområdet är hela Mälardalen med upp till tre timmars resa till Stockholm. Och svenskarna är inte ensamma om kryssningsvurmen.
– I Finland är begreppet ”Sverigebåt” faktiskt ännu starkare än ”Finlandsfärja” här. Ålänningarna kryssar inte, men finnarna kan resa över hela landet för att hoppa på färjan. Viking Line, som har funnits i 53 år, är ett mycket starkt varumärke i både Sverige och Finland. Nu är det min uppgift att se till att vi fortsätter förverkliga löftet som varumärket ger.
Niklas Zhovnartsuk
Född: 1969
Hemstad: Nyköping
Bakgrund: Gick direkt från lumpen till guideskolan. Jobbade på bland annat Mallorca i tio år som reseledare på Ving. Därefter med resebyråförsäljning för Always. Gick så småningom en marknadsföringskurs på IHM och hamnade på marknadsavdelningen. Ny marknadschef på Viking Line sedan september 2012.