Camilla Zedendahl, vd för Destination Sigtuna

Camilla Zedendahl är energiknippet som med ständigt nya idéer och projekt driver Sigtuna framåt som destination. Sommaren 2013 står kommunen värd för en hållbarhetsworkshop, en litteraturfestival och … Hultsfredsfestivalen.

Fler artiklar om:

Tipsa oss om nyheter!

Ni höll nyligen i Green Tourism Camp Scandinavia, en tvådagars workshop om hållbarhet inom turism och resor. Berätta!

– Det var två fantastiska dagar. Det känns helt unikt att få träffas och prata om turism och hållbarhet på det här sättet. Inför mötet meddelade alla vad de var intresserade av och sen bestämde vi agendan för dagen tillsammans på plats, så det fanns ingen key note speaker heller. Alla bidrog. Vi var runt 30 deltagare och det uppstod spännande möten och inspirerade diskussioner. Nyckeln till hållbarhet är att dela kunskap och göra saker tillsammans. Branschen behöver verkligen ett sådant här forum. Det gav definitivt mersmak.

Är det ett sätt att ytterligare etablera Sigtuna som en hållbar destination?

– I samtalen uppstår en massa idéer och nya kontakter.Ett av våra ledord är att ”tillsammans göra skillnad”. Vi har jobbat sedan 2009 med hållbarhet inom destinationen. Sigtuna är en plats där man samlas och möts för att diskutera viktiga frågor och här har vi en av de absolut viktigaste frågorna. Dessutom är det bra för våra lokala aktörer att få ta del av den här kunskapen.

Och nu har kommunen huserat en av Sveriges största musikfestivaler när Hultsfred flyttade till Stoxa 13-15 juni?

– Ja, det är väldigt stort och spännande. Det började med att några entreprenörer köpte upp marken vid Stoxa (tidigare Skepptuna GK) för att arrangera ett Maskinexpo. Sen såg man över hur man kunde använda ytan på andra sätt och bjöd in olika festivalarrangörer. Plötsligt kände tyska Scorpio att man ville flytta Hultsfredsfestivalen och tillsammans med Stoxa gick de till kommunen. Sigtuna kommun har varit fantastiska och har jobbat väldigt snabbt och effektivt för att det här ska funka. Vi på Destination Sigtuna var på plats under festivalen, och det verkar som att alla som var där var nöjda och glada med festivalen. Vi hade otur med vädret och det kom inte lika många besökare som man hade hoppats på, men nu är området testkört och man kan definitivt se potentialen för vidareutveckling.

Så det verkar bli av nästa år igen?

– Ja, absolut. Scorpio är en väldigt professionell aktör och de verkar se långsiktigt på Stoxa som festivalområde.

Blir det litteraturfestival i år igen?

– Ja, vi kör 17-18 augusti och det blir helt magiskt! Vi hade ett drömstartfält av författare och alla sa ja! Henning Mankell, Maria Sveland, Kristina Olsson, Po Tidholm. Vi ska bygga vidare på traditionen av möten mellan författare och samhällsengagerade. Tällberg Foundation är djupt engagerade i programmet för att diskutera samhällsfrågorna och få till ett spännande och annorlunda program.

Är småskaligheten en nyckel till att det går att göra saker snabbt i Sigtuna?

– Ja, men kommunen har ändå 42 000 invånare. Det händer väldigt mycket här nu, och det är resultatet av starka nätverk och ett gemensamt mål att utveckla destinationen. Därför har man skapat organisationer som agerar snabbt. Hultsfred är ett bra exempel. Vi vill vara först och att det ska hända nya saker. Detta i kombination med att vi är hemkommun till Arlanda flygplats och ligger mittemellan Stockholm och Uppsala gör oss attraktiva.

Vissa pratar om att bryta upp Sigtuna och Märsta i olika kommuner igen?

– Ja, men det är ganska främmande för mig. Sigtunas styrka är summan av dess delar – alla olika styrkor och tillgångar gör det spännande. Vi har en inflyttning som är bra, Arlanda växer och besöksnäringen likaså.

Hur jobbar ni vidare nu med miljö och hållbarhet?

– Vårt nätverk för en hållbar destination har precis skrivit på ett klimatprotokoll, en”miljöpakt”. Det ska ytterligare formalisera samarbetet mellan våra hotell. Varannan månad har vi en styrgrupp som träffas och förbereder alla ämnen, och varannan månad samlas hotelldirektörerna och kan fatta beslut direkt. Det är en struktur som gör att det blir väldigt effektivt.

– Roligt och aktuellt är också att hotellen brygger sin egen rabarber- och honungsmjöd. Honungen kommer från våra egna bikupor och 300 kg rabarber samlar vi nu in från Sigtunaborna via upprop på Facebook. Mjöden kommer finnas att köpa nästa sommar på hotellen med egna etiketter. Redan nu finns det att testa på Hotell Kristina.

Text: Christian von Essen

Fakta Sigtuna

Sigtuna kommun hade 592 851 hotellgästnätter under 2012, vilket gjorde att hotellen för första gången omsatte över en miljard kronor. Då hade Clarion Arlanda bara hunnit ha öppet i någon månad, så siffran väntas bli ännu högre i år.

Sigtuna är Sveriges fjärde största hotelldestination.

Statistik över hotell och vandrarhem i Sigtuna under 2012 utifrån nationalitet (heja Polen!):

Sverige 447 531 (-0,9%)
Polen 20 693 (+1510%)
USA 17 213 (-3,1%)
Norge 16 069 (+39,8%)
Danmark 11 642 (33,1%)
Storbritannien 11 530 (6,5%)

SENASTE NYTT

SENASTE NUMRET

Annons

RESEREPORTAGE

Annons

KRÖNIKA

Annons


Jobbannonser

Ny på jobbet

Video

Facebook

Gå gärna in på Facebook och gilla Travel Report