Intervju med Charlotte Ljunggren, flygplatschef på Göteborg Landvetter Airport
Med en gedigen bakgrund från rederibranschen, med både passagerartrafik, fartygsfrakt och kundanpassade inredningskoncept, har flygplatschefen Charlotte Ljunggren fräschat upp Göteborg Landvetter Airport på ett sätt som få trodde var möjligt. Travel Report har mött en sann glädjespridare.
Fler artiklar om:
Tipsa oss om nyheter!
Text och foto: Christian von Essen
Tjugotre våningar ovanför 2013 års TUR-mässa träffar jag Charlotte ”Lotti” Ljunggren för första gången. Hon kikar fram bakom ett traditionsenligt berg av räkor. Sedan början av 2012 har hon levt med Landvetter. Först ett halvår i tankar och på dokument, därefter som högsta operativa ansvarig för drift och utveckling av en flygplats som invigdes 1977 och som i dag hanterar fem miljoner passagerare årligen.
– Jag har också fått vara delaktig i arbetet med att bygga upp en ny flygplatskoncern, säger hon. Det har varit fantastiskt kul att omforma Swedavia så att organisationen ser likadan ut på alla våra 10 flygplatser. Jag bestämde mig tidigt för att inte ens lära mig den gamla organisationen utan helt fokusera på att bygga upp den nya istället.
Från lokala organisationer har alltså Swedavia blivit mer av en koncern med spetskompetens inom de olika funktionerna.
– Det finns mycket effektivitet och stora skalfördelar att vinna genom att arbeta på det sättet. Hur bygger man effektivast upp en flygplats? Hur ska vi köpa in nya fordon? Vi har den kompetensen inom organisationen och vi kan upphandla gemensamt. När vi nu ska satsa på miljövänliga blås-, plog- och sugbilar köper vi till exempel in dem gemensamt till alla flygplatserna samtidigt.
Miljöarbetet är för Swedavias flygplatser en ständigt närvarande kraft. Ambitionen är att fossila bränslen år 2020 ska utgöra 0 procent. Dessutom arbetar man ständigt med buller, energibesparingar och smarta vattenlösningar. Bland annat samlas numera allt glykolblandat vatten som används för avisning av flygplanen och lämnas till en separator. Glykolen återvinns på sitt håll, och vattnet renas i stora dagdammar som inhyser ett rikt fisk- och fågelliv.
– Det är ofta svårt att veta vad man egentligen menar med hållbarhet. Vi har tagit fram ett ”hållbarhetshjul” med kunden i centrum – våra kunder är resenärer, flygbolagen och hyresgästerna. Runt dessa har vi ekonomiska, miljömässiga och sociala faktorer. Vi menar att vi jobbar på riktigt inom alla delar. Det finns egentligen inga andra alternativ.
Den som har rest via Landvetter under 2013 har noterat att utrikesterminalen ser helt annorlunda ut, med öppna planlösningar, hippa butiker, fräscha golv och nya färger. Charlotte Ljunggren är stolt moder.
– Terminalen var ganska sliten och vi kände att den behövde uppgraderas. Att prata om ”Västsveriges internationella flygplats” höll inte riktigt med den upplevelse man fick på plats. Jag kom in i slutskedet av projektet och fick ta äran! Men jag fick i alla fall avsluta projektet och påverka innehållet med lärande, kultur och vilka butiker som skulle vara på plats. Allt det roliga!
Charlotte Ljunggren och hennes kolleger tog fram en ”mood board” och jobbade med årstiderna som utgångspunkt. Andra parametrar var ”havet” och ”en god vän”. Resultatet blev att incheckningen fick vara vinter, med spår i snön, tydliga skyltar och kylig trygghet. Inne i säkerhetskontrollen blir det vår, med ljusare färger som symboliserar att man är på väg till något spännande. I avgångshallen är det sommar – starka färger som skapar en känsla av äventyr och resa. Åter i ankomsthallen hägrar hösten med en gnutta dunkelt vemod.
– Vi frågade oss vad som triggar den aktiva kosmopoliten. Starka varumärken är viktigt, liksom ett generöst erbjudande av mat och restauranger. Basvärdena är fortfarande flygsäkerhet, miljö, rent, fräscht och välkomnande, men vi vill förstärka ”pirret” och se till att det finns en anledning att komma en timme tidigare till flygplatsen. Många flygplatser är opersonliga och karga, vilket egentligen är ganska märkligt om man tänker efter.
Lärande och kultur är andra nyckelord i omgörningen av utrikesterminalen och man har bland annat lanserat Parts of Flying, en vägg med miniutställning och frågespel om flygplan. På väggen bredvid tronar graffitikonstnärinnan Carolina Falkholts mäktiga och abstrakt blommiga verk som är en del av GIBCA – Göteborgs internationella konstbiennal.
– Resande innefattar nyfikenhet, men flygplatser kan lätt ta död på detta tycker jag. Varför kan till exempel säkerhetskontrollerna inte vara trevliga? De som besöker oss nu tycker att det här är världsklass, och vi jobbar mycket med personalen och deras värderingar.
Charlotte Ljunggren har sin bakgrund inom rederinäringen, där hon arbetat i 19 år. Först på det brittiska rederiet SeaCat, som på den tiden var en utmanare från Göteborg till Norge och Danmark. Efter en David och Goliat-relation med Stena blev hon till slut upplockad av jätten och blev direktör för två av deras linjer. Samtidigt fick hon ta ansvar för upprustningen av det klassiska, Stena-ägda hotellet The Reef i Fredrikshavn.
– Egentligen byggdes hotellet 1986 mest för att passagerarna skulle få köpa alkohol, men hotellet fortsatte gå bra trots att det var nedgånget. Jag var med och tog fram ett helt nytt koncept tillsammans med byrån Stylt Trampoli, och vi skapade ett karibiskt badpalats med ljud och ljus som följer ett dygn i tretimmarscykler. Det är bara 1 500 m2, så vi fick vara kreativa och bygga på höjden.
Charlotte byggde restauranger,butiker och terminaler, koordinerade ombordservicen på fartygen och tog fram nya uniformer, samt ett barnkoncept med Nicke Nyfiken. Att skapa en gemytlig atmosfär och varma kundupplevelser tycks ligga i hennes DNA, och under vår promenad i den nya terminalen får hon flera vitsord över den behagliga upplevelsen från frekventa resenärer.
– Jag har alltid jobbat med passagerarsidan, men frakten var 50 procent av Stenas affär så jag har ett varmt intresse för frakten också.
”Varmt intresse för frakten”?
– Haha, ja faktiskt! Men allt hänger ihop – Göteborgs hamn är Nordens största, och medan stora bulktransporter går med sjöfrakt transporteras det sista och ömtåliga med hjälp av flyget. För att nå effektivitet blir både fartygen och flygplanen större.
Hur kommer det sig att du hamnade i rederinäringen från början?
– Jag pluggade ekonomi på IHM i Göteborg och efter det sålde jag aktier och obligationer på Bonnier och Bonnier Fondkommission. Därefter blev jag ekonomi- och personalchef innan jag fick frågan av Sea Container Group om jag ville bli redovisningschef så jag satte upp ett nytt kontor i Sverige.
– Det är verkligen en slump att jag ramlade in på detta, men jag gillar pulsen och 24-timmarsverksamheten som en flygplats innebär. Det är kul att jobba med människor och turism och samtidigt få skapa tillväxt och tillgänglighet för regionen.
Just detta med tillväxt och tillgänglighet är för tillfället högprioriterat och man samlar sig i Göteborg för att lägga en strategi för utveckling tillsammans med besöksnäring, mötes- och kongressindustri, näringsliv, kultur och akademi.
– Alla måste jobba med frågan tillsammans, och därför är till exempel Landvetter, Visit Sweden, Göteborg & Co, Business Region Göteborg och handelskammaren med på tåget. Det finns mycket att utveckla och bygga vidare på – Liseberg har 3,3 miljoner besökare varje år, Stadsbiblioteket har 1,6 miljoner och bygger ut med tusen kvadratmeter. Dessutom har vi faktiskt Nordens största universitet.
När Travel Report träffar Charlotte Ljunggren korrelerar det med Vuelings nya Barcelona-rutt från Landvetter. Band klipps och traditionsenlig tårta serveras. Liksom för Arlanda och alla andra större flygplatser är nya rutter ett ständigt spel. I Landvetters fall handlar det om åtskilliga möten tillsammans med VisitSweden och Business Region Göteborg för att fastställa framtida behov. Stora arbetsgivare som Astra dikterar till exempel efterfrågan till Zürich; Volvo till Frankfurt. Långdistanslinjer brukar vara en flygplatsdirektörs våta dröm, och på Landvetter sneglar man både öst och väst.
– Visst finns det en långsiktig målsättning, och New York står just nu högt på listan, liksom Bangkok, Dubai och Doha. Ser man att Norwegians direktlinjer till New York och Bangkok funkar från Stockholm är det inte alls otänkbart att de kommer att expandera hit.
Just Norwegian har redan goda relationer med Landvetter och expanderar i år med tre nya linjer. Men en stor utmaning har varit att täcka uppefter Skyways-konkursen våren 2012.
– Vi tappade en stor mängd direktdestinationer. Vi har jobbat hårt, redan mellan april och september lyckades vi återhämta alla utom en. Tillgänglighet i Sverige är svårt och man ska gärna ingå i ett nät för att få lönsamhet. Luleå är den enda rutten vi inte lyckats återhämta ännu.
För att få en indikation på framtida expansion för Landvetter bör nämnas att man under våren 2013 ansöker om ett nytt miljötillstånd för 120 000 ”rörelser”, mot dagens tillstånd på 80 000. Men ett miljötillstånd tar lång tid på sig – inlämnad ansökan 2013 kan innebära ett beslut först 2015.
– Det är väldigt viktigt att vi är ute i god tid. I dag har vi 68 000 rörelser och vi växte med 19 procent under 2011. 2012 tappade vi något men 2013 ser bättre ut.
Andra planer vittnar om en mer påtaglig expansion. Landvetter ska nämligen – likt Arlandas Airport City Stockholm – bygga en ny stad kring flygplatsen. Dessutom ska det bli en logistik-hubb, redan i dag har Schenker 49 000 kvadratmeter lager för Intersport.
– Det finns två miljoner kvadratmeter mark utanför flygplatsen som vi kan använda, så förutom fler logistiklösningar kommer det förmodligen bli kontor, handel och eventuellt upplevelser. Vi arbetar nära kommunen och kan erbjuda lager och logistik på ett bra läge när de verksamheterna knuffas ut från städerna. Dessutom är det bara en halvtimme till hamnen.
Att Charlotte Ljunggren kom till Landvetter i ett tacksamt läge är hon själv mycket medveten om, men oavsett timing har hon en entusiasm som inte går att ta miste på.
– Jag har hittills invigt åtta olika flyglinjer och en ny terminal, det är ju fantastiskt! Dessutom fick jag precis besked om att vi kommer få spårbunden trafik mellan Göteborg och Borås via Landvetter. Tanken är att man ska börja bygga 2019-2020. Men vi vet precis var stationen ska vara, mellan inrikes och utrikes. Vi vill börja bygga nu!
Profil Charlotte Ljunggren
Namn: Charlotte Ljunggren
Född: 1967
Yrke: Flygplatsdirektör på Göteborg Landvetter Airport sedan augusti 2012
Bakgrund: Läste ekonomi på IHM i Göteborg. Sålde aktier och obligationer på Bonnier och Bonnier Fondkommission, sedermera ekonomi- och personalchef. Redovisningschef på SeaContainer Group. Linjedirektör på Stena Line.
Fakta Landvetter
Göteborg Landvetter Airport invigdes 1977 och är Sveriges nästa största flygplats. 2012 hade man närmare 5 miljoner passagerare somreste med 80 linjer till lika många destinationer. Landvetter har 17 reguljära flygbolag och 10 charter. Flygplatsen sysselsätter 3 500 personer.
De största destinationerna från Landvetter 2012:
1. Stockholm
2. London
3. Köpenhamn
4. Frankfurt
5. Amsterdam
6. Helsingfors
7. Berlin
8. München
9. Antalya
10. Bryssel