Amadeus satsar på tåget

Fre 9 aug, 2013 - 7:00

Jesper Söderström, Amadeus - Travelreport.se

Distributionssystemleverantören Amadeus är en stor maktfaktor i resebranschen. Jesper Söderström, vd för Amadeus i Skandinavien, ser intressanta skiftningar i flygmarknaden. Samtidigt uppenbarar sig nya möjligheter inom tåg och hotell.

Fler artiklar om:

  • Flyg
  •  , 
  • Hotell
  •  , 
  • Intervju
  •  , 
  • Nyheter
  •  , 
  • Resebyrå
  •  , 
  • Tåg
  •  , 
  • Teknik
  • Tipsa oss om nyheter!

    Travel Report träffar Jesper Söderström i kölvattnet av en rapport om flygmarknaden som sammanställts av Amadeus Air Traffic Travel Intelligence. Denna pekar bland annat på det faktum att 20 procent av den globala flygtrafiken utgörs av så kallade ”superrutter” med en miljon passagerare. Tillväxten är snabbast i Asien, men där är också konkurrensen hårdast.

    – Asiatiska och arabiska flygbolag har investerat i bra flygplan och erbjuder hög servicenivå och infrastruktur. Fortfarande är det mest inrikesflyget i Asien som ökar, men samtidigt ökar också trafiken till Asien starkt. I den trafiken byggs det upp stora hubbar i Mellanöstern, så vi ser ett starkt maktskifte ditåt.

    Jesper Söderström har tidigare arbetat dedikerat med LCC – lågprisflyg. Under fyra år i Madrid satte han upp ett nytt affärsområde och ett IT-system enbart för LCC-marknaden. Kategorin har till en början skapat ny efterfrågan och breddat marknaden. Men när lågprisflyget rör sig från billig bulk till attraktiva affärsresealternativ tar man på allvar marknadsandelar från de traditionella flygbolagen.

    – Business class inom Europa är på väg bort, men resenären värdesätter fortfarande vissa saker som att gå förbi kön och att slippa trängsel. Ombokning och mat är inte lika viktigt längre på kortare flygningar – inte heller status. De som är lyhörda skapar då en särskild, slimmad, affärsprodukt. Men den gamla business classen inom Europa kommer nog inte komma tillbaka.

    I dag är Amadeus kanske den allra viktigaste länken mellan resenär, resebyrå och flygbolag, och ungefär 37 procent av alla världens resebyråbokningar går via Amadeus system. Dessutom erbjuder man plattformar för att underlätta direktförsäljning på flygbolagens egna sajter, och man har bland annat SAS, Norwegian, Lufthansa, Air France KLM, Iberia och Singapore Airlines i sitt stall. Men nu blickar Amadeus mot att differentiera verksamheten ytterligare.

    – Vi kommer att ta oss in på tågmarknaden, säger Jesper Söderström. Deras system är ungefär som flyget var för 25 år sedan när de första GDS:erna kom till. I dag saknas standarder för tågbranschen, så det är tungrott att samordna olika länders egna tågapplikationer. Även olika språk och ägarstrukturer ökar utmaningarna, men vi har skrivit avtal med SJ, tar ett tåg i taget och utvecklar tjänsten allt eftersom.

    Resultatet ska innebära att resebyråerna inom något år kan söka bästa resrutt, oavsett flyg eller tåg.

    – Tåget ersätter flyget på många håll i Europa, och det blir ett allt mer naturligt sätt att resa på även för affärsresenärer – se till exempel på Barcelona-Madrid eller Bryssel-London där flyget mer eller mindre spelat ut sin roll. Vi tror att det finns en stor potential i att erbjuda tåg i våra system.

    Kommer ni att ge er in i hotellbranschen också?

    – Det finns ett allt tydligare beteende att boka flyg och hotell samtidigt, så det är absolut någonting vi tittar på just nu.

    Text: Christian von Essen

    SENASTE NYTT

    SENASTE NUMRET

    Annons

    RESEREPORTAGE

    Annons

    KRÖNIKA

    Annons


    Jobbannonser

    Ny på jobbet

    Video

    Facebook

    Gå gärna in på Facebook och gilla Travel Report