Aeroflot bryter fördomar
Ryska Aeroflot har ett sargat varumärke på den nordiska marknaden. Men med 122 egna destinationer och över 1000 destinationer inom SkyTeam-alliansen, prisad mat ombord och en allt yngre flotta finns det inte längre skäl att avfärda flygbolaget för gamla fördomar.
Aeroflot har höga mål: att säkra en plats bland världens topp 20 flygbolag i passagerartrafik och omsättning år 2020. Redan i dag räknas man till ett av de mest lönsamma flygbolagen i världen.
Vilen Khilchenko är regional manager för Skandinavien och Finland på Aeroflot. Det ryska flygbolaget jobbar hårt för att sprida kunskapen om sin produkt på den nordiska marknaden, där varumärket fortfarande inte är förknippat med den premiumprodukt man ser sig själva som.
– Vi har vunnit pris för bästa mat ombord, säger Vilen Khilchenko. Redan nu rankas vi som ett av de mest lönsamma flygbolagen i världen. Vägen dit kanske inte är så lång som man kan tro – många affärsresenärer vittnar om god komfort, bra mat och hög servicenivå.
Det ligger i dagsläget beställningar på över 120 nya flygplan, varav 16 stycken Boeing B777, 22 stycken Airbus A350 och 22 Boeing 787 Dreamliners. Något plan i den sistnämnda kategorin hinner förhoppningsvis anlända lagom till OS i Sotji 2014, vilket man är stolt sponsor till.
– Vi har redan brandat två av våra plan med OS-färgerna, och det kommer bli mer och mer fram till dess. Vi sponsrar ett fotbollslag i Ryssland också, samt Brooklyn Nets i basketligan NBA. Förmodligen kommer det dyka upp någonting annat också inom en snar framtid.
OS är nämligen inte det enda Aeroflot och Ryssland har att se fram emot – 2016 är det dags att arrangera hockey-VM och två år senare, 2018, är det dags för fotbolls-VM.
Staten äger fortfarande 51 procent av bolaget, men en ytterligare avyttring väntas inom de kommande åren. Konkurrensen i Ryssland är stenhård, med över 100 flygbolag på marknaden. Aeroflot är den största spelaren, med totalt över 122 egna destinationer över hela världen. För den nordiska marknaden satsar man på att flyga till och via hubben i Moskva och vidare till destinationer som Delhi, Bangkok, Peking och Hanoi, men även österut till New York, Los Angeles och naturligtvis Frankfurt, London och Paris i centrala Europa. De ryska turisterna blir alltmer intresserade av skandinavisk kultur och natur – 35 000 ryssar besökte Sverige förra året.
Vilen Khilchenko och försäljningschef Johan Magnus Eriksson är väl medvetna om att Aeroflot som varumärke fortfarande upplever uppförsbacke i Skandinavien.
– Det brukar räcka med att folk flyger med oss en gång för att de ska ändra inställning, men nu måste vi aktivt gå ut och kommunicera vår produkt, säger Vilen Khilchenko.
Text och porträttfoto: Christian von Essen
Artikeln tidigare publicerad i Travel Report, sommar 2013.