SJ får konkurrens på prestigesträcka

Lör 21 Sep, 2013 - 9:30

Foto: Mats Montner

Tågtrafiken på Västra Stambanan, Stockholm—Göteborg, kommer nästa år delas upp på flera operatörer.

Det framgår av Trafikverkets tågplan för 2014. SJ har hittills haft nära nog ett monopol på den viktiga sträckan. Nu kommer konkurrenterna MTR Nordic och Citytåg i Sverige att vara med om att dela på kakan.

Fler artiklar om:

Tipsa oss om nyheter!

Nyheter i tågplanen är också att SJ kör utökad trafik Västerås—Stockholm och på den sträckan står också Tågkompaniet för ny helgtrafik, samt att Hector Rail kör Sundsvall—Stockholm.

SJ återupptar trafiken mellan Malmö och Göteborg och i Skåne utökas trafiken med Pågatågstrafik på sträckorna Markaryd—Hässleholm och Kristianstad—Bromölla samt Krösatågstrafik på sträckan Växjö—Alvesta—Hässleholm.

Enligt Trafikverket hade 48 tågbolag ansökt om 7 200 så kallade tåglägen, det vill säga tider i spår. Det motsvarar 1,5 miljoner tåg eller runt 4 000 tåg per dygn.

Trafikverket har i tågplanen jämkat behoven för underhållsarbeten på det statliga järnvägsnätet med tågbolagens önskemål om tider. Ansökningarna har inte varit jämnt fördelade över landet och dygnet. På vissa sträckor är efterfrågan särskilt stor.

När nu tågplanen är fastställd kan biljettförsäljningen starta. Tågplanen träder i kraft den 15 december i år.

Svårigheten i år har varit konkurrensen på Västra Stambanan och reda ut det. Vi har inte haft den kniviga situationen förr att tre bolag söker samma trafik och har samma värde, säger Jonas Westlund, enhetschef försäljning på Trafikverket, till TT.

Sträckan Stockholm—Göteborg är den klart mest attraktiva för tågbolagen. Trafikverket hade aviserat hur avgångarna skulle fördelas och lät SJ, MTR och Citytåg själva komma överens i fördelningen av avgångar som alla ville ha.

Det löste de upp själva vilket var bra, säger Jonas Westlund. Citytåg startar sin trafik på Västra Stambanan den 23 juni och MTR den 25 augusti.

Det tar sin tid att starta upp järnvägsverksamhet, konstaterar Jonas Westlund. Antalet avgångar mellan de två storstäderna ökar kraftigt. Nu finns 39 avgångar på vardagar. I den nya tågplanen får SJ 38 avgångar, MTR 14 och Citytåg 6.

Alla tre bolag erbjuder snabbtågstrafik. SJ, som är ensamma om att ha lutande vagnskorgar, kan köra snabbare i kurvorna och klara sträckan på runt tre timmar i direkttrafiken. MTR och Citytåg tar ytterligare 15—20 minuter på sig.

Den fastställda tågplanen kan inte överklagas av eventuellt missnöjda tågbolag, enligt Jonas Westlund.

Källa:TT

 

SENASTE NYTT

SENASTE NUMRET

Annons

RESEREPORTAGE

Annons

KRÖNIKA

Annons


Jobbannonser

Ny på jobbet

Video

Facebook

Gå gärna in på Facebook och gilla Travel Report