TravelMart LatinAmerica 2013: ”Colombia is Magical Realism”
Colombia is Magical Realism. Så lyder Colombias nya slogan. Tanken är att besökaren ska vandra i nobelpristagaren Gabriel García Márquez fotspår, och den nya turismsatsningen lanserar landet som ”magiskt” med hänsyn till dess unika folk, natur och arkitektur.
Backpackingvågen lämnar plats för en mer mogen äventyrsturism, med vandring, surfing, fågelskådning och stränder mot både Atlanten och Stilla havet. Amerikaner 50+ är en stark målgrupp, och nu satsar Colombia allt mer på yngre par, smekmånader och familjer.
Andres Estrella jobbar på den statliga marknadsföringsavdelningen Proexport Colombia. Han menar att säkerheten i landet inte är ett problem i dagsläget.
– Det var oroligt på vissa håll för bara några år sedan, men i dag är turister väldigt säkra i Colombia.
Utöver det äventyrliga spåret satsar Colombia allt mer på kulturella upplevelser, som museet i Bogota, salsadans, kolonialområden och starka naturupplevelser.
– Amerikaner har alltid kommit hit. Annars är det många resenärer som kommer från Peru, Brasilien och Ecuador. Europa är också på uppgång.
TEXT OCH PORTRÄTTFOTO: CHRISTIAN VON ESSEN