Colombia is Magical Realism. Så lyder Colombias nya slogan. Tanken är att besökaren ska vandra i nobelpristagaren Gabriel García Márquez fotspår, och den nya turismsatsningen lanserar landet som ”magiskt” med hänsyn till dess unika folk, natur och arkitektur.

Fler artiklar om:

Tipsa oss om nyheter!

Backpackingvågen lämnar plats för en mer mogen äventyrsturism, med vandring, surfing, fågelskådning och stränder mot både Atlanten och Stilla havet. Amerikaner 50+ är en stark målgrupp, och nu satsar Colombia allt mer på yngre par, smekmånader och familjer.

Andres Estrella jobbar på den statliga marknadsföringsavdelningen Proexport Colombia. Han menar att säkerheten i landet inte är ett problem i dagsläget.

– Det var oroligt på vissa håll för bara några år sedan, men i dag är turister väldigt säkra i Colombia.

Utöver det äventyrliga spåret satsar Colombia allt mer på kulturella upplevelser, som museet i Bogota, salsadans, kolonialområden och starka naturupplevelser.

– Amerikaner har alltid kommit hit. Annars är det många resenärer som kommer från Peru, Brasilien och Ecuador. Europa är också på uppgång.

TEXT OCH PORTRÄTTFOTO: CHRISTIAN VON ESSEN

SENASTE NYTT

SENASTE NUMRET

Annons

RESEREPORTAGE

Annons

KRÖNIKA

Annons


Jobbannonser

Ny på jobbet

Video

Facebook

Gå gärna in på Facebook och gilla Travel Report