Ecuadors järnvägslinje är historisk, och den första tågsträckan öppnades 1873. Men efter orkanen El Niño 1997-1998 blev stora delar obrukbara.

Fler artiklar om:

Tipsa oss om nyheter!

Nuvarande presidenten Rafael Correa har gjort tåget till en fokusfråga, och de senaste fyra åren har staten tillsammans med privata investerare spenderat närmare 300 miljoner amerikanska dollar på att renovera tågspår och stationer över hela landet. Man öppnade igen 4 juni 2013, men med viss försiktighet. Tåg är nämligen till en början främst till för turister.

Tren Ecuador är bolaget som driver tågtrafiken, och man erbjuder i dag ett flertal olika kortare och längre turer med utgångspunkt i Quito. Deras rälsburna Cruise Train-lyxtur runt landets samtliga klimatzoner tar fyra dagar och kostar $1 270. Då ingår samtliga måltider, dock inte alkohol. I genomsnitt har man även två bussturer per dag som utgår från tågstationen.

– Vi har fortfarande öppet säsongsvis eftersom vi var väldigt osäkra på efterfrågan, säger José Quintero, commercial manager på Tren Ecuador.

Säsongerna är i dag december-april och juni till början av september.

– Vi kommer att ha fasta priser oavsett när du bokar, och det kommer även att finnas kortare linjer till billigare pris som privatpassagerare kan nyttja. För de stora paketen rekommenderar vi att man bokar 2-3 månader i förväg.

Kritiker menar att det hela är ett kostsamt och ineffektivt projekt, medan andra applåderar möjligheterna för turistattraktioner och haciendas att nå besökare från Quito med smidiga dagsturer.

SENASTE NYTT

SENASTE NUMRET

Annons

RESEREPORTAGE

Annons

KRÖNIKA

Annons


Jobbannonser

Ny på jobbet

Video

Facebook

Gå gärna in på Facebook och gilla Travel Report