TMLA 2013: Latam Airlines kopplar greppet kring Sydamerika
2012 gick det brasilianska flygbolaget TAM ihop med Chiles motsvarighet LAN för att en gång för alla bilda Latam Airlines Group. Resultatet är en sydamerikansk bjässe med 53 000 anställda, 150 destinationer och totalt 65 miljoner passagerare per år.
De två varumärkena kommer att leva sina separata liv ett par år framöver, men moderbolaget är alltså gemensamt. 2014 väntas Latam gå med i Oneworld, vilket kan skapa möjligheter för oss i Europa. Anledningen till valet (TAM var nämligen med i Star Alliance) är bland annat ett nära samarbete med American Airlines inrikes i USA.
I dagsläget flyger Latam från 35 destinationer i USA till 115 i Sydamerika. På sträckan LA-Chile kommer man under det kommande året att sätta in Boeing 787 Dreamliner.
– Genom samgående mellan TAM och LAN har vi fått betydligt bättre möjligheter att sälja attraktiva paketresor från USA, vilket vi har sett en stark efterfrågan på. Många resenärer från USA vill kombinera flera länder, och nu kan vi väldigt smidigt erbjuda Argentina, Brasilien, Chile, Colombia, Ecuador och Peru, säger Evamarie Schambach, Key Account Manager North Region, från Latams New York-kontor.
Latam har satt ihop olika paketresor som resebyråer i USA nu kan erbjuda sina kunder. Bland annat har man ett mat- och vinpaket med Lima, Santiago och Buenos Aires, samt ett paket med Galapagos och Machu Picchu.
Hubben ligger i Peru, vilket kan låta märkligt sedan Brasilien och Chile är hemmamarknader, men det har enligt Evamarie Schambach att göra med ett bra geografiskt läge i kombination med byråkratisk och politisk smidighet.
Latam satsar nu mycket på att lyfta sitt varumärke tillsammans med destinationerna man jobbar med. Inom begreppet ”destination awareness” lägger de nu 3 miljoner dollar på att utveckla webbplatsen Onlyinsouthamerica.com, som ska fungera som en inspirations- och undervisningsplattform för resebyråer, med bloggar, information och bilder från flygbolagets olika destinationer i Sydamerika.
TEXT OCH PORTRÄTTFOTO: CHRISTIAN VON ESSEN