Rekordtunneln mellan danska Rödby och tyska Puttgarden
När rekordtunneln mellan danska Rödby och tyska Puttgarden om mindre än två år börjar byggas kommer den ha flera banbrytande säkerhetssystem.
Tunneln under Fehmarn bält är tänkt att vara klar år 2021. Med sina 17,6 kilometer ser den i dagsläget ut att bli världens längsta sänktunnel för väg- och järnvägstrafik. Det rapporterar nyteknik.se.
I stället för tre kvart på färjan ska bilister kunna avverka sundet på tio minuter, enligt nyteknik.se.
Tunneln kommer att förses med flera säkerhetssystem. Ett sprinklersystem ska hålla bränder i schack och hindra att de sprider sig. Kraftiga fläktar ska blåsa brandrök i trafikens riktning. Tanken är att bilarna framför en brand ska kunna köra ut ur tunneln samtidigt som övriga bilar ska slippa röken.
Tunnelkonstruktionen ska också klara temperaturer på upp till 1.350 grader, skriver nyteknik.se.
Utöver kameraövervakning dygnet runt ska tunneln även ha flera automatiska övervakningssystem för att upptäcka om trafiken plötsligt saktar in eller om nivåerna av luftföroreningar blir för hög.
Förarna ska också hållas alerta med hjälp av olika färger i belysningen, skriver nyteknik.se.
Källa:di.se