Klaus-Heidi-effekten för Lufthansa?
I fredags smög det ner ett oansenligt pressmeddelande i våra inkorgar från Lufthansas pr-byrå Burson-Marsteller. Uppmaningen var till synes enkel: ”Byt namn till Klaus-Heidi och starta på nytt i Berlin”. Frågan malde i huvudet: är det världens bästa pr-idé eller världens sämsta? Vi var tvungna att få lite svar från Magnus Engvall på Lufthansas Sverigekontor.
Varifrån kommer idén?
– Vi har gjort detta ihop med vår reklambyrå DDB och det är deras duktiga kreativa team som presenterade idén efter brief från oss. Det är inte första gången de hjälper oss att hitta rätt, ihop med dem har vi också gjort smartphone-appen Anywake.com samt nu senast GalleryStockholmBerlin.com.
Är kampanjen specifik för Sverige eller rullas den ut på flera marknader?
– Det är bara svenska medborgare som kan tävla. Men vi ser ett jättestort intresse från andra marknader att följa tävlingen – många från Tyskland, vilket är jättekul eftersom det är vår hemmamarknad och det är de som får Klaus-Heidi som ny invånare. Om den i framtiden rullas ut på annan marknad är svårt att svara på. Att man i Tyskland börjar leta efter Sven-Agneta som får flytta till Stockholm? Skulle kunna bli bra om det görs på rätt sätt.
Är målet främst att skapa en viral snackis?
– Övergripande målsättning är att göra något med kärlek och lite humor för att skapa ”liking” för vårt varumärke. Det vet vi att vi uppnått om vi lyckas hitta en svensk som faktiskt byter namn, och att en massa andra intresserar sig för hela grejen. Att skapa en snackis är mer en förutsättning än en målsättning för att vi ska klara av att göra något sånt här.
Kan man se det som ett sätt för Lufthansa att närma sig yngre målgrupper i Norden?
– Det hoppas jag verkligen att den kan bidra med. Vi är mycket starkare inom de äldre segmenten. Med det stora nätverk och den breda produktportfölj vi har så är vi såklart glada om yngre också väljer att resa med oss när de ska till Berlin eller någon annanstans i världen.
Berätta mer om lägenheten!
– Haha, det är en jättefin lägenhet på 70 kvadrat på gränsen mellan trendiga Kreuzberg och Neukölln. Den är ljus och fin eftersom den ligger på 4:e våningen. Väldigt Berlinromantisk skulle jag säga. Den är fullt utrustad och dessutom pimpad med lite sköna Lufthansa-saker; bland annat vår supersköna pyjamas som alla som reser med vår First Class får. Annars är det väl mest grannen Dieter från filmen som folk hört av sig och frågat om…
Få kan ju lämna allt och bara dra. Vad är det tänkt att man ska göra under sitt år i Berlin?
– Den biten har vi valt att inte blanda in i detta för att kunna hålla så bred målgrupp som möjligt och för att minska komplexiteten. Men det vore väl underbart om det här kan hjälpa någon att förverkliga sin dröm om att kunna studera eller jobba i Berlin.
CHRISTIAN VON ESSEN