Holland America Line ser Sverige som en allt mer intressant marknad för sinverksamhet. Med en tuff miljöpolicy och utmanande långkryssningar tror manmycket på de skandinaviska resenärerna i framtiden.

Fler artiklar om:

Tipsa oss om nyheter!

Det klassiska kryssningsrederiet Holland America Line var i Stockholm för att informera om sin historia och sina nyheter. Nico Bleichrodt är Senior director of sales på Holland America Line, och han ser Sverige som en allt mer intressant marknad för deras verksamhet. Den globala kryssningsmarknaden har vuxit från 10 miljoner till 21 miljoner passagerare,varav en stor del av tillväxten kommer från Europa, vars marknad i dag uppgår till sex miljoner passagerare.

– Vi öppnade vår distribution i Stockholm för två år sedan med en säljansvarig och knyter allt fler avtal med våra partners här. Vi tror absolut att det finns utrymme för våra produkter i Skandinavien, men vi behöver synas betydligt mer än vi gjort hittills.

Under 2014 lanseras bland annat en så kallad Classical Baltic Cruise mellan olika knytpunkter i Östersjön: Stockholm, Helsingfors, St Petersburg, Tallinn, Berlin och Köpenhamn. Men svenskarna själva kräver mer exotiska kryssningar, gärna i Medelhavet och Karibien. Holland America Line har tidigt gjort sig kända för riktigt långa kryssningar i mellanprissegmentet. 2014 släpps till exempel resan Rotterdam-Medelhavet-Sydafrika – en kryssning som tar 85 dagar med övernattningar i bland annat Kapstaden och Durban.

– Vi har även en 53-dagarskryssning från Rotterdam till Indonesien via Singapore, säger Nico Bleichrodt. Vi försöker generellt undvika långdistansflygningar. Många resenärer är flygrädda och då passar våra kryssningar utmärkt. Dessutom jobbar vi hårt med hållbarhet – vi var det första kryssningsrederiet med en offentlig hållbarhetsrapport. Den är på över 100 sidor, och visar att vi tar miljö- och hållbarhetsfrågor mycket allvarligt. Vår verksamhet kräver en holistisk syn på världen.

CHRISTIAN VON ESSEN

SENASTE NYTT

SENASTE NUMRET

Annons

RESEREPORTAGE

Annons

KRÖNIKA

Annons


Jobbannonser

Ny på jobbet

Video

Facebook

Gå gärna in på Facebook och gilla Travel Report