Norwegian tvingas betala tillbaka

Ons 30 okt, 2013 - 7:14

Efter fiaskot med Dreamliner uppmanas nu flygbolaget Norwegian att betala tillbaka 10 procent av biljettpriset.

Om det blir många klagomål kan det bli en dyr historia för flygbolaget.

Fler artiklar om:

Tipsa oss om nyheter!

Juridikstudenten Jonas Ali Ghanizadeh kom fram till New York på avtalad tid, men fick inte flyga med den nya flygtypen Dreamliner som Norwegian hade gjort reklam för. Då den utlovade komforten uteblev klagade han hos norska Flygklagenämnden (Flygklagenemnda). Det rapporterar den norska tidningen Dagens Näringsliv.

Nämnden slår fast att själva transporten mellan A och B vanligtvis är det centrala vid en flygning, men att det förhåller sig annorlunda i det här fallet. Detta eftersom Norwegian i samband med lanseringen av de nya rutterna till New York och Bangkok vitt och brett marknadsförde att flygningarna skulle ske med en ny modell och ”en helt ny flygupplevelse”.

Flygningen avvek i det här fallet så mycket från det avtalade, att det ger grund för ett prisavdrag på 10 procent, enligt nämnden.

Flygbolaget kan välja att antingen rätta sig efter nämndens beslut, eller att bortse från det. Men om bolaget ignorerar beslutet hamnar det på nämndens ”svarta lista”, skriver Dagens Näringsliv.

Norwegian har inte ännu bestämt hur de ska hantera saken, säger informationschefen Charlotte Holmbergh Jacobsson till di.se.

I Sverige har ett liknande fall varit uppe i Allmänna Reklamationsnämnden, ARN. En passagerare begärde ett prisavdrag på 1.500 kronor för sig och sin medresenär, efter att Dreamlinern ersatts med ett annat, äldre plan. Där avslog ARN passagerarens yrkande, bland annat med hänvisning till att parternas avtal inte inneburit att transporten skulle ske med en viss flygplanstyp.

I Sverige har en person fått avslag. Därför är det svårt att ta ett beslut (i det norska fallet, di.se:s anm), eftersom Sverige och Norge hade olika syn på det hela”, säger Charlotte Holmbergh Jacobsson.

Hos ARN finns det ytterligare sex ärenden där Norwegian är motpart och där Dreamliner nämns. Samtliga är fortfarande under handläggning. ARN gör individuella prövningar i varje enskilt fall.

Vi följer alltid Allmänna Reklamationsnämndens beslut”, säger Charlotte Holmbergh Jacobsson.

Norwegian kan i dagsläget inte svara på hur många passagerare som har fått åka med andra flyg än den utlovade Dreamlinern

Det har vi inte räknat ut än, vi har prioriterat att få passagerarna dit de ska och att få ordning på flygplanen”, säger Charlotte Holmbergh Jacobsson.

Men eftersom det rör sig om en lång period handlar det om några tusen personer.

Norwegian startade med långdistansrutterna i slutet av maj, och det första Dreamlinerflyget sattes i trafik först i mitten av augusti. Norwegian har planerat att flyga 190.000 passagerare på långrutterna under 2013, skriver Dagens Näringsliv.

Om en större andel av passagerarna skulle kräva prisavdrag för att de inte fick flyga med Dreamlinern, skulle extranotan kunna landa på tiotals miljoner norska kronor, enligt tidningens beräkning.

Problemen med Dreamlinerflyget har redan inneburit stora kostnader för Norwegian. Kostnaderna för inhyrning av ersättningsflyg uppgick till 101 miljoner norska kronor i tredje kvartalet, enligt senaste rapporten.

Källa:di.se

 

 

SENASTE NYTT

SENASTE NUMRET

Annons

RESEREPORTAGE

Annons

KRÖNIKA

Annons


Jobbannonser

Ny på jobbet

Video

Facebook

Gå gärna in på Facebook och gilla Travel Report