Ecpat och Resia stärker samarbetet
Resia stärker sitt samarbete med Ecpat i arbetet mot barnsexturism. Thomas Andersson och Helena Klingvall från Ecpat (bilden) pratade om organisationens verksamhet i Sverige och internationellt (finns i 75 länder). Tillsammans med resebranschen har man tagit fram en gemensam uppförandekod som bland annat Resia arbetar efter sedan ett år tillbaka när det gäller utbildning, policydokument, leverantörskontrakt, rapporter och information till resenärer.
Resias kommunikationschef Ingela Schönning presenterade siffror från en undersökning: i dagsläget känner 46 procent av Resias kunder till Ecpat; 21 procent känner till ”koden” men endast fyra procent är bekanta med Ecpat Hotline där man kan anmäla misstänka övergrepp. Hela 16 procent uppger att de på sina resor har sett saker som upplevs som misstänksamma, men bara 35 procent tycker sig veta hur man ska agera. Är det verkligen rätt att blanda in polisen bara för att någonting känns lite olustigt?
– Svaret på den frågan är JA, menar Helena Klingvall. Det är alltid rätt att tipsa polisen om något känns suspekt – det är deras jobb att agera. Problemet är tvärtom att vi har alldeles för få tips och vittnesmål för att nå fällande dom mot många förövare.
Man räknar med att svenskar står för 4-6 000 köp av barn varje år. Antalet fällande domar är en handfull.
– Rikskriminalpolisen jobbar hårt med problemet och samarbetar allt mer med lokal polis i till exempel Thailand, säger Thomas Andersson, som påpekar att den byråkratiska röran blivit betydligt bättre de senaste åren.
Filmen När ingen ser är en dokumentär om barnsexhandeln och kan ses gratis på Näringenser.se. Resia har lanserat kampanjsidan Resia.se/agera för att uppmärksamma sina kunder på problemet.