Mötesindustriveckan 2014
20-24 januari 2014 är det dags för Mötesindustriveckan på Stockholmsmässan i Älvsjö. Politiker, leverantörer och beslutsfattare ska under en arbetsvecka nätverka och diskutera hur man kan lyfta möten som ett ”strategiskt verktyg för att skapa tillväxt”, för att låna mötesindustristrategen Björn Masuhrs ord. Han är en av initiativtagarna bakom projektet.
Fler artiklar om:
Tipsa oss om nyheter!
– För många var försäljning av möten tidigare ett sätt att fylla hotellrum, säger han. Nu ser många fler en större helhetsbild. Mötesindustrin är en kultur av att vilja, våga och kunna bjuda in till möten. För detta krävs politisk vilja, samarbete och mod. Vårt gemensamma arbete tar upp frågan på en strategisk nivå och för att lyckas måste man träffas.
För att omedelbart förtydliga vilka typer av möten vi pratar om kan vi luta oss mot den gängse definitionen: Den så kallade mötesindustrin omfattar alla möten som sker utanför egen lokal, involverar fler än tio personer och tar mer än fyra timmar. Varken företagskonferenser, teambuildingaktiviteter eller kickoffer är av intresse under Mötesindustriveckan eftersom antalet konferenser och medverkande på dessa inte går att påverka i vidare utsträckning. Istället kommer man att diskutera hur vi ska få hit de många internationella mötena med individuella deltagare som varje år väljer en ny mötesort, så kallade kongresser, större företags koncernmöten och möten i samband med internationella idrotts- och kulturevenemang.
– Ledande internationella experter menar att Sverige är i framkant, säger Björn Masuhr, men poängterar samtidigt att det finns mycket kvar att göra.
– Vi har slutat sälja konferenser och fokuserar nu betydligt mer på den långsiktiga effekten av möten. Därför får vi fler att vilja arrangera möten i Sverige. Att få hit möten handlar om mer än bara hotellbäddar och snabba intäkter.
I Lund bygger man till exempel Europas största forskningsanläggning ESS. Dit ska man rekrytera inte mindre än 15 000 forskare under de kommande tio åren.
– Man behöver rekrytera tusentals ”Zlatan” inom forskningen. Genom att locka hit forskarna på ett möte ser de hur väl vi fungerar som forskarnation och hur tryggt det är för familjen att växa upp här. I Lund handlar det om världsstjärnor inom materialfysik men många regioner är redan eller vill bli världsledande inom olika områden. Borås vill till exempel ta täten inom textilforskning, och då kan internationella textilmöten användas för att visa upp möjligheterna för textilforskningens Zlatan att vilja välja Borås om sin hemmaarena.
Mötesindustriveckan arrangerades de fem först åren parallellt med TUR-mässan och under två år på egna ben i Göteborg. Hur kommer det sig att ni nu kör i Stockholm istället?
– Vi har inte valt bort Göteborg, utan vi samarbetar fortfarande med Västsvenska turistrådet och de är med aktivt i programmet. Frågan börjar bli så viktig på nationell nivå. Möten bidrar till att rekrytera personal, attrahera universitet och högskolor, skapa samordning och internationell marknadsföring. I Stockholm finns riksdagen, många myndigheter och beslutsfattare och det är för många från både norr och syd lättare att resa till Stockholm och möjlighet att kombinera besöker på mötesindustriveckan med andra ärenden i stan. Därför har vi valt att lägga veckan här i år. Men vi kommer absolut att återvända till Göteborg. Kanske redan nästa år.
Hur ser upplägget ut?
– Det blir mest intensivt tisdag till torsdag. På tisdag är det vetenskapsforum, och under onsdag har vi det politiska forumet. En del aktiviteter är slutna, en del öppna. Men generellt går det inte att komma ”in från gatan” utan man anmäler sig via www.motesindustriveckan.se
Vad hoppas du på med veckan?
– Förra året var vi 700, så i år hoppas jag på 1 500-2 000 deltagare totalt på de olika punkterna. Vi vill ha hit riksdagsmän, landshövdingar, statssekreterare, hotellkedjor, eventbyråer och journalister. Alla som vill veta mer om möten och hur de skapar tillväxt för sin egen verksamhet men också för landet som helhet.
CHRISTIAN VON ESSEN