Tågen börjar rulla efter urspårning

Ons 13 nov, 2013 - 6:59

All tågtrafik i Stockholm har påverkats under hela tisdagen sedan ett godståg spårat ur vid Stockholm Södra.

Redan i somras varnades det för att rälsen på sträckan var i dåligt skick.

Fler artiklar om:

Tipsa oss om nyheter!

I kväll öppnades ett spår och i morgon bitti hoppas Trafikverket kunna öppna ännu ett. Från och med i morgon ska tågen mellan Stockholm och Malmö gå som vanligt och även de lokala pendeltågen på linjen Nynäshamn-Bålsta, meddelar Trafikverkets hemsida.

– Det kan ta flera dagar, upp till en vecka, att reparera skadorna efter urspårningen, säger Denny Josefsson på Trafikverkets pressjour.

Följden av urspårningen blev inställda avgångar, stora förseningar och totalstopp i tågtrafiken från huvudstaden och söderut. Förutom stockholmare som reser med lokaltrafiken, drabbades resenärer mellan Stockholm och Malmö, Göteborg, Linköping, Norrköping, Nyköping samt Eskilstuna.

Det vad vid 6.30 i morse som godståget spårade ur i tunneln 200 meter norr om stationen Stockholm Södra och träffade en pelare som skadades.

Nästan samtidigt kom ett fullsatt pendeltåg på spåret bredvid. Robin Österberg satt på pendeln som sedan fastnade i tunneln. De hade precis lämnat stationen när det small.

– Det blixtrade och kom gnistor. Sedan såg vi hur tåget körde in i väggen, säger han till TT.

Efter krocken låg det balkar och bråte överallt, enligt Robin Österberg.

– Det var kaosartat och jag blev lite chockad. Hade tåget spårat ur åt andra hållet hade det kört in i vårt tåg.

I somras varnades det för att rälsen mellan Stockholm central och Södra station, den så kallade getingmidjan, var i så dåligt skick att det blev ett säkerhetsproblem. En banarbetare berättade då för P 4 Stockholm att han och hans kollegor fått slå in över 500 fästen där tågrälsen suttit lös.

Ulf Olofsson, professor på KTH, var också kritisk och bedömde situationen som allvarlig.

– Är det så att man behöver slå in 500 infästningspunkter på en kilometer så säger det att man inte har kontroll på spåren längre, sade Ulf Olofsson till radion.

Olyckan beror på en av två saker, enligt den fackliga förhandlaren Jörgen Lundström.

– Antingen är det fel på infrastrukturen eller också är det något fel på lok och vagnar. Vi ligger långt efter vad gäller underhåll, inte minst på den här sträckan, så det är inte förvånande om det beror på infrastrukturen, säger Lundström, ordförande för Sekos förhandlingsorgan i Infranord, till TT.

Godståget var tomt, men hade det varit lastat med miljöfarligt gods hade det kunnat få stora konsekvenser.

Det är inte konstigt att olyckor som den i dag kan inträffa på sträckan, menar Anders Ygeman (S), ordförande i trafikutskottet.

– Kan du flytta rälsen med bara en hand är det inte otroligt att tänka sig att ett tåg på ett antal ton flyttar rälsen. Det här är den mest trafikerade sträckan i hela Sverige och därmed borde det också vara den som är bäst underhållen. Men så är det uppenbarligen inte, säger Anders Ygeman.

Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) håller med om att underhållet har varit alldeles för eftersatt.

– Därför har vi höjt vårt anslag för drift och underhåll, säger hon till TT.

– Just nu pågår höjd riskhantering för sträckan, med mer underhåll i kortare perioder.

TT: Borde inte något ha gjorts tidigare med tanke på att det här är Sveriges mest trafikerade sträcka?

– Svårigheterna är att det förväntas att trafiken ska gå så bra som möjligt medan man gör underhållet. Därför är ett mycket större tag inplanerat, men det kan man göra först när Citybanan kommit på plats. Alternativet hade varit att stänga av all tågtrafik.

Elmsäter-Svärd tycker att säkerheten på getingmidjan är bra.

– Om vi pratar om att det är låg risk för olyckor så är svaret ja.

Enligt Tony Persson, underhållschef för Stockholm på Trafikverket, finns det inget som tyder på att olyckan ska ha någon koppling till den kritiserade säkerheten.

Källa:TT

 

SENASTE NYTT

SENASTE NUMRET

Annons

RESEREPORTAGE

Annons

KRÖNIKA

Annons


Jobbannonser

Ny på jobbet

Video

Facebook

Gå gärna in på Facebook och gilla Travel Report