Arbetet bakom Visit Stockholms nya, hyllade betasajt
Stockholm Visitors Boards nya betasajt har placerat sig på listorna ”The 20 Best Designed Tourism Websites in the World” av Skift.com och ”världens bästa responsiva sajter 2013” av Econsultancy. Hur har projektet gått till? Travel Report tog ett snack med Monica Ewert, kommunikationschef på Stockholm Business Region som ansvarar för visitstockholm.com och utvecklingen av sajten tillsammans med byrån Creuna.
Beskriv bakgrunden lite kort. Hur såg uppdraget och kravspecen ut?
– Vi hade några olika ingångsvärden i uppdraget:
1: Ta fasta på den mobila revolutionens utveckling. Vi valde en ”one-page” responsiv lösning med ett starkt visuellt uttryck. Vi såg att fler och fler utanför Sverige surfade från mobila enheter under 2012. Det skulle visa sig att 2013 var året då den mobila revolutionen på allvar slog igenom, med en kraftig ökning av surf från plattor och mobiler. Vi lanserade beta-sajten lagom till högsäsongen.
2: Vi satsar på ett kvalitativt och selektivt redaktionellt innehåll. Sajten skulle svara upp mot målgruppens ändrade resebeteenden och förväntningar. Vår målgrupp är resvana, internetmogna, medvetna personer med ont om tid. De är vana storstadsbesökare som söker annorlunda upplevelser. De väljer ett resmål sent och vill snabbt och enkelt kunna få en överblick.
3: Vi ville särskilja oss genom att ta fasta på vår unika roll som lokala experter på plats. Som Stockholms stads officiella besökssajt har vi en unik position. Det finns en stark redaktionell trovärdighet i det faktum att vi är ett kommunalt bolag. Vi strävar efter att visa fram det ”bästa i Stockholm” snarare än ”allt om Stockholm”.
4: Vi ville knyta ihop vårt digitala ekosystem.
Stockholm och Sverige som varumärken blir allt mer komplexa och mångfacetterade i omvärldens ögon. Vilka värdeord har ni jobbat med under det här projektet?
– Vi utgår från varumärket Stockholm – The Capital of Scandinavias värdeord: innovativ, omtänksam och trendig. Det är ord som vi vill att de som besöker oss, oavsett vilket syfte de har med sitt besök, ska uppleva och bära med sig. Vår mission är att sprida kärleken till Stockholm.
Sajten är responsiv, med stora bilder och ”allt på ett ställe”. Skulle du säga att det blivit vanligare att gå från information till inspiration på webben?
– Vi har tagit det ett steg längre. Vi har inte allt på ett ställe, utan ett integrerat digitalt ekosystem där varje enhet gör sitt jobb. Visitstockholm.com är skyltfönstret, kalla det navet, där vi ger inspiration och konkreta tips. Dialogen med besökarna före, under och efter besöket sker i våra sociala kanaler. Visitstockholm finns på facebook, instagram och twitter. Allt hänger ihop.
Med detta sagt, vad är ofta problemet med turismrelaterade sajter tycker du?
– Redan när vi lanserade nuvarande sajten år 2009 bröt vi ny mark inom destinationsmarknadsföring genom satsning på ett kvalitativt och selektivt innehåll. Det är fortfarande ovanligt för destinationer med redaktionellt drivna sajter.
Vad är nästa steg i processen? När släpps allting som alfa-version?
– Under första halvåret 2014 räknar vi med att släppa alfa-versionen. Just nu arbetar vi på att optimera sajten ytterligare bland annat genom en vassare kartfunktion och bättre möjligheter för användaren att dela med sig av sina Stockholmsupplevelser med visitstockholm som utgångspunkt.
Hur många besökare har sajten?
– Visitstockholm.com har årligen 4,5 miljoner besök. Under 2013 stod de mobila besöken för 29 procent, vilket är en ökning med 84 procent i jämförelse med föregående år. 7 av 10 besök på sajten sker via desktop.
CHRISTIAN VON ESSEN