I vinter har Apollo börjat flyga direkt till Trinidad & Tobago, ett resultat av en försiktig satsning på turistnäringen i det som kallas Karibiens huvudstad. Men tanken är inte att konkurrera med Jamaica och Barbados vita paradisstränder. Istället vill man locka en mognare turistpublik till öarna.

Fler artiklar om:

Tipsa oss om nyheter!

TEXT OCH FOTO: SEBASTIAN VAN BAALEN

Redan de första intrycken av ö-dubbletten Trinidad & Tobago vittnar om att turistpotentialen här skiljer sig väsentligt från de övriga öarna i Västindien. Längs motorvägen från flygplatsen ser jag lagerlokaler, kontorslandskap och fabriker. Detta är ett av Karibiens rikaste länder, med en diversifierad ekonomi baserad på olje- och gasutvinning, mat- och dryckestillverkning samt andra naturresurser som aluminium och stål. Världsbanken klassificerar Trinidad & Tobago som ett höginkomstland och den höga tillväxten har gjort huvudstaden Port of Spain populär bland internationella investerare.

Den starka naturresursbaserade ekonomin har länge gjort satsningar på turismen överflödiga – en relativt hög medelinkomst gör att befolkningen inte gärna riskerar sina stränders välbefinnande till vilket pris som helst. Men som en del i en uttalad vilja att bredda den nationella ekonomin ytterligare satsar landet nu på att locka fler turister, ett projekt som har goda utsikter att lyckas. Världsturismorganisationen UNWTO ser Karibien som en växande destination – 2030 uppskattar man att antalet besökare till regionen har ökat från 21 till 30 miljoner per år.

Kenda Douglas vid Trinidad & Tobagos Tourism Development Company (TDC) menar att man nu förfogar över 50 miljoner trinidaddollar (ungefär lika många svenska kronor) i årlig budget för att marknadsföra landet som en turistdestination. Det kortsiktiga målet är att öka antalet årliga turister från 400 000 till 500 000.

– Något gör vi rätt eftersom antalet turister har ökat trots den ekonomiska krisen, menar hon.

Till skillnad från övriga Västindien har Trinidad & Tobago ett större turismutbud – man har sedan länge insett att konkurrensen om sollapande västerlänningar är för hård. Istället vill man locka besökare med sport, äventyr och ekoturism. Landet har tidigare hyllats för sin förmåga att bedriva framgångsrik ekoturism och har med hjälp av smarta strategier skapat lokala ekonomier där alla har något att vinna på att turismen ökar i långsam takt och på ett hållbart sätt.

Ett exempel är sköldpaddorna. Till de relativt orörda karibiska stränderna kommer årligen tusentals för att lägga sina ägg under sanden. Den lilla fiskebyn Grande Riviere är en av världens viktigaste stränder för havssköldpaddor – under högsäsongen lägger över 500 sina ägg här dagligen. I skydd av mörkret kommer de upp på stranden, ibland uppemot 400 kilo stora och med hjälp av röda lampor (sköldpaddor är känsliga mot vitt ljus) har vi turen att hitta en stor hona.

– När vi var här tidigare i år kunde man knappt gå på stranden, berättar en lokal turist. Det var sköldpaddor överallt!

Dessvärre är många arter av sköldpaddor akut utrotningshotade; äggen stjäls för att ätas då de anses öka potensen hos män. Föroreningar, framförallt plast, utgör ett ytterligare hot, liksom strandexploatering. Ansvarsfull ekoturism antas dock kunna bromsa utvecklingen – många före detta tjuvjägare arbetar numera som guider i Grand Riviere. Liknande metoder har använts på flera håll i landet; genom att skapa en hållbar turistindustri kring sköldpaddorna kan lokalbefolkningen tjäna mer pengar på att hålla djuren vid liv.

En kort, senig kvinna visar mig runt på en kakaoplantage på grannön Tobago samtidigt som hon berättar om hur produktionen går till. Ett mindre moln av mygg vädrar blod och följer mig på avstånd. Att lära sig mer om landets natur, rika fågelliv och lokala mattraditioner är en viktig aspekt av den nya turistsatsningen. Christiana Gobin har jobbat på den relativt lilla plantagen sedan barnsben och tjänar enligt egen uppgift inte mycket mer än 800 trinidaddollar i månaden. Men hon är stolt över den enkla, miljövänliga produktionen de bedriver.

– När man torkar kakaon med hjälp av maskiner förlorar man viktiga vitaminer samtidigt som kakaon tar upp farliga substanser, förklarar hon medan hon ignorerar myggen. Därför lufttorkar vi all kakao.

De flesta hotell kan ordna dagsutflykter på de bägge öarna. Maracas Beach är trinidadbornas favoritstrand, medan Carioni– och Nerivaträsken nämns som hotspots för att se sjökor och capuchinapor. Huvudön Trinidad lockar med shopping, den årliga karnevalen i Port of Spain samt ekoturism. Det mindre Tobago liknar mer en klassisk Karibisk paradisö, även om stränderna inte riktigt kan mäta sig med Barbados och Arubas skönhet. Framförallt lockar orördheten – än så länge är de flesta stränderna förvånansvärt oexploaterade.

Howard Spittle, manager för hotell Magdalena Grand, tror delvis att det är lokalbefolkningens mentalitet som räddat ön från överetablering.

– Tobagoborna är stolta över sin ö, menar han. De är beredda att dela med sig av den, men inte till vilket pris som helst.

Det relativa välståndet gör landet till en jämförelsevis dyr destination och massturismhorderna väljer hellre andra destinationer. Att Magdalena Grand i egenskap av öns största hotell bara har 200 bäddar vittnar om att varken kapacitet eller vilja att ta emot för många besökare finns.

– Tobago påminner om hur Karibien var förr, tycker Howard Spittle, som under decennier besökt resten av Västindiens öar.

I den nya turismsatsningen ska engelska, kanadensiska, tyska, amerikanska och skandinaviska besökare lockas till Steel Pan-musikens förlovade land. De senare står högt i kurs – skandinaver spenderar nämligen mer pengar än andra. Att Apollo nu erbjuder charterflyg direkt till Tobago är givetvis en seger, men än återstår mycket jobb.

– Vi har en hel del att göra när det kommer till produktutveckling, tycker Kenda Douglas vid TDC. Framförallt behöver vi definiera vad vår produkt är och förbättra den.

Det finns anledning att se till Jamaica och Barbados framgångar. Barbados arbete mot erosion längs kusterna inspirerar och Jamaica har stor erfarenhet av att utveckla sin produkt. För Howard Spittle handlar utvecklingen framöver framförallt om att lobba för fler flyglinjer.

– Jag tror vi är en av få öar i Karibien som inte har några direktflyg från USA eller Kanada, påpekar han.

Fakta Trinidad & Tobago
Huvudstad: Port of Spain
Folkmängd: 1,23 miljoner
Språk: Engelska (officiellt), spanska, hindi, kinesiska, franska
Religion: Katolicism, protestantism, islam, hinduism
Valuta: 1 trinidaddollar = 1,15 kronor

Artikeln är tidigare publicerad i Travel Report, december 2013.

Läs mer om Sebastian van Baalen på hans hemsida

SENASTE NYTT

SENASTE NUMRET

Annons

RESEREPORTAGE

Annons

KRÖNIKA

Annons


Jobbannonser

Ny på jobbet

Video

Facebook

Gå gärna in på Facebook och gilla Travel Report