Webbjätten eTRAVELi med varumärket Supersavertravel i spetsen bjöd in till trendspaning. Med riskkapitalbolaget Segulah som ägare har man i dag varumärken som Seat24, Travelstart, Flygvaruhuset.se, Travelpartner och Gotogate för att nämna några. Totalt beräknas eTRAVELi stå för knappt en tredjedel av den nordiska onlinemarknaden och omsätter totalt 6,6 miljarder kronor i sin europeiska verksamhet.

Fler artiklar om:

Tipsa oss om nyheter!

Med den stora användarbasen (2,4 miljoner resenärer per år) kan man också snabbt skönja mönster och beteendeförändringar. Utifrån egna siffror presenterade marknadschef Marléne Wallberg följande trendspaning:

1. Mobila bokningar ökar

Looking down-generationen kallas vi, som med böjda nackar ställer allt högre krav på mobila sajter och funktionalitet över olika plattformar. Antalet mobila resesökningar fördubblas varje år, och från en tredjedel av trafiken i dag tror man att det uppgår till 50 procent år 2017.

2. Sena kvällar, tidiga morgnar

Mellan klockan 21 och 22 bokar vi flest resor. 30 procent av dygnets bokningar sker mellan 21-08, vilket innebär en kraftig förskjutning från kontorstid på bara 3-4 år. Men tiden som ökat mest enligt eTRAVELi:s siffror är faktiskt mellan 6 och 7 på morgonen. Sen går det upp mellan 12-15 igen.

3. Vi bokar i början av veckan

Vi fattar helst stora livsbeslut i början av veckan. På helgen surfar vi och researchar från mobiler och surfplattor, men själva bokningen sker i regel på måndagskvällen.

4. Vi får allt fler enheter

Hälften av bokningarna har gått igenom minst två enheter, och enligt Google är den siffran uppe på fyra enheter. Men vi är mer otåliga med mobila enheter, vilket ställer stora krav på funktionalitet och gränssnitt. Många går från rum till rum och använder olika enheter. En stor utmaning framöver blir att se till så att samma person kan ta med sin resebokning till olika plattformar.

5. Strandsurf allt vanligare

Med bättre wifi-möjligheter på hotellen är surfplattan mer användbar än någonsin på semestern. Vissa vill ha jobbkoll, men de flesta vill bara hålla vänner och familj uppdaterade genom sociala medier. Intressant är att 25 procent av resenärerna surfar i mer än två timmar per dag på semestern.

6. Fortfarande få betalningar i mobilen

Vi surfar och bokar på mobila enheter, men vi är fortfarande dåliga på att genomföra betalningen – bara två procent gör det i dag. Anledningen är förmodligen främst att det är svårt att se ordentligt, att det blir pilligt att betala med kort, och att man vill printa sin bokning direkt för att dubbelkolla att allt stämmer. Här finns en enorm utmaning och potential för nätresebyråerna.

7. Färre omvägar med konsolidering

Pressade priser och många aktörer gör att kakan blir uppdelad i väldigt små smulor. De många förvärv som genomförs på onlinebyråmarknaden leder till att sökvägarna blir något mer direkta, och färre aktörer får dela på högre marginaler.

8. Prisjakt och hotellyx

Medan flygpriserna trycks ner allt mer, lägger vi istället krutet på hotellvistelsen. Resenärer är i dag kunniga och kräsna, och ser flyget ofta som en bussbiljett snarare än en upplevelse. Hotellet har blivit en allt viktigare del av destinationen – ibland rentav hela reseanledningen.

9. Personliga tips väger tungt

Var tionde resenärer följer minst en reseblogg, vilket i sammanhanget låter ganska lite. Men hälften av dessa läsare följer några av bloggens rekommendationer. Principen är att vi litar mycket på inspiration från det vi läser och hör, och personliga rekommendationer i sociala medier är allt viktigare.

Travel Blog Awards 2013

Samtidigt delades priser ut i resebloggtävlingen Travel Blog Awards 2013, och här nedan är vinnarna. På bilden ser du en lycklig Anna Ström Åhlén, som vann pris för bästa USA-blogg.

Bästa resebloggen: Mary af Rövarhamn
Bästa USA-bloggen: Anna Ström Åhlén, New York – My Bite of the Big Apple
Bästa Asienbloggen: Annika Ilic, AnnikaThailand
Bästa fotobloggen: Susanna Rosén, The House of Susanna
Bästa bo och leva utomlandsbloggen: Marie Grell, Karusell Grell
Juryns specialpris: Daniela Nasteska Olsson, Discovering the Planet

CHRISTIAN VON ESSEN

SENASTE NYTT

SENASTE NUMRET

Annons

RESEREPORTAGE

Annons

KRÖNIKA

Annons


Jobbannonser

Ny på jobbet

Video

Facebook

Gå gärna in på Facebook och gilla Travel Report