Intervju med Yngve Bergqvist, grundare av Icehotel
Vad gör man när forsränning, skoter och kajakturer i Torneälven börjar kännas gjort? Man skapar något helt nytt av den råvara man har absolut mest av – is och snö. Möt Yngve Bergqvist, mannen bakom en av Sveriges absolut största turistexporter genom tiderna.
Fler artiklar om:
Tipsa oss om nyheter!
TEXT: CHRISTIAN VON ESSEN FOTO: ICEHOTEL
Man skulle nästan kunna säga att Yngve Bergqvist har byggt Icehotel ”med sina egna två händer”. Men riktigt så enkelt är det inte. Däremot var det han som efter många år vid Torneälven kom på den fullständigt galna idén att omvandla den allomfattande isen i Jukkasjärvi till ett hotell– ett hotell som dessutom ofrånkomligen smälter bort efter varje säsong.
– Vi tar problem och förvandlar dem till möjligheter, konstaterar han.
I dag räcker det verkligen inte med Yngves bara händer. 30 000 ton snö och 4 000 ton is används nämligen varje år för att bygga upp hotellet igen, i ny tappning varje gång. Just den konstnärliga aspekten har blivit allt viktigare med åren, och till 25-årsjubiléet nästa säsong kan säsongens 30 000 övernattande gäster förmodligen vänta sig något extra spektakulärt.
– Det är konsten som skapar den livsberikande upplevelsen, säger Yngve Bergqvist. Vi har en vision om att erbjuda sinnliga, konst-, natur-, kultur- och måltidsupplevelser. Upplevelser som man minns med glädje när man sitter och blundar på bussen eller i bilkön.
Yngve Bergqvist minns de första åren innan de, som han uttrycker det, fann produkten.
– Vi jobbade fortfarande med Torneälven –färdades på älven med flottar och kajaker, åkte på isen. Vi sökte betydelse av vintern, men visste inte vad vi kunde göra med design.Något av det mest fascinerande med Icehotel är den ständiga rörelsen, och Yngve är stolt över att ordet ”förgänglighet” faktiskt använts som någonting vackert i sammanhang där Icehotel varit inblandat – nu senast när man vann Signumpriset för sitt varumärkesarbete. Juryns motivering: ”Enkel och väl genomarbetad internkommunikation i företaget och beslutet att använda just isens förgängliga egenskaper som en grundval i varumärket.”
– Kärnvärdena har alltid funnits, och har varit ungefär desamma hela tiden – original, förnyelse, förgänglighet och sinnlighet. Vissa upplever det som negativt när det smälter undan, men vi tycker att det är så det ska vara.Vi lånar vatten av Torneälven, som är hotellets mamma. Vi har hela tiden jobbat med en varumärkesplattform och en profilmanual som ska vara tydlig och enkel. Mer som en illustrativ sammanfattning för att förmedla vad mottagaren ska känna och tycka. Och så har vi inlett många smarta samarbeten.
Yngve pratar mycket om att ”bygga varumärke”och ”skapa en varumärkesplan” som vore han en hårdnackad reklamare, men hävdar själv att han lärt sig allt om det arbetet genom att praktiskt arbeta med hotellet. Uppvuxen på Frösön i Jämtland tog han ingenjörsexamen i miljövård och arbetade länge med miljöfrågor på gruvjätten LKAB i Kiruna.
I dag är Icehotel ett globalt varumärke med gäster från 80 länder. I februari 2014 hade man 80 procent beläggning, och för att sprida upplevelsen har man förutom 150 isbäddar även 150 varma bäddar. Många gäster kommer dock bara en gång till Icehotel – för att kunna bocka av en punkt i sin ”bucket list”. Så mycket som en tredjedel av gästerna är britter, och undervintern dundrar det in två flyg i veckan direkt från Heathrow till Kiruna.
– Vi har även en del japanska gäster, men inte alls på den nivå vi hade på 90-talet. Vi hade till och med en japansk delägare och byggde upp den marknaden.
Sen kom elfte september 2001 och vände upp och ner på allting.– ”Det kommer inte att gå”, sa japanen. Då ändrade vi strategi och riktade oss betydligt mer mot europeiska resenärer. Men det finns fortfarande direktflyg från Japan. Många av våra gäster struntar helt i Stockholm och resten av landet – de flyger bara hit.
För att utveckla destinationen även på sommaren har man grundat TRAC – Torne River Adventure Center, där man tillsammans med lokala entreprenörer i Jukkasjärvi med omnejd kan erbjuda ett 20-tal olika aktiviteter, bland annat skotersafari, älgsafari, renar, hundspann och norrskensturer.
– De svenskar som kommer tycker det är väldigt exotiskt. Man pratar mer engelska. Vigör även en tur till isproduktionshallen där vi lagrar isblock på två ton styck – det är flera tusen block, konstprojekt, och en utställning om produktionsprocessen. Sen går man till isbaren där vi har bildutställning utomhus. Det finns en massa möjligheter till sommaraktiviteter, som båtturer, forsränning, fiske och midnattssol.
Tycker du att det saknas mod i svensk besöksnäring?
– Nja, branschen växer ju hela tiden och bygger fina anläggningar. Ibland överetableras det och går tillbaka igen. Vi har fler besökare nu än för tio år sedan, så vi känner att näringen växer. Men om alla lever av samma vikande marknad blir det jobbigt. Nu har konferensmarknaden gett lite vika i Sverige och det är många aktörer som slåss om samma kunder. Jag tycker man borde jobba mer med utlandsmarknaderna. Vi är faktiskt inte så många som jobbar med utlandet. Man kan också koppla ihop sig med andra industrier för att utvecklas.
Just det, du är också medgrundare till Spaceport Sweden?
– Ja, i dag är jag ordförande. Det är ju inte igång ännu, men vi försöker nu skapa förutsättningar och regler för att kunna genomföra rymdresor från Sverige. Spaceport går vidare som ett litet ånglok i regionen, och får väldigt mycket uppmärksamhet. Spaceport fick innovationspriset på Turistgalan och Icehotel blev ”Årets bästa upplevelse i Sverige” enligt utländska resebyråer under samma tillställning.
Han är väl medveten om värdet av rampljuset. Yngve Bergqvist har medvetet arbetat väldigt nära pressen för att bygga kännedom och efterfrågan, bland annat genom strategiska samarbeten med varumärken, designers och konstnärer från hela världen. Men ibland får man skjuts av en viral snöboll som man aldrig hade kunnat drömma om.
– Det var när räddningstjänsten plötsligt kom hit och sa att vi måste ha ett brandlarm. Det spelade ingen som helst roll att hotellet var gjort av is. Så vi blev tvungna att investera en miljon kronor i ett brandlarm som vi ändå måste montera ner inom ett par månader när säsongen är slut – det var väldigt irriterande. Men samtidigt snappade vissa upp historien i media. 350 utländska medier skrev om oss på bara några veckor.
Yngve Bergqvist
Befattning: Grundare, huvudägare och styrelseordförande i Icehotel. Ordförande i Spaceport Sweden AB.
Född: 1948
Uppväxtort: Frösön iJämtland
Familj: Lena och engelska settern Rocko. Barnen Lisa och Lotta pluggar i Umeå.
Utbildning: Ingenjör
På fritiden: Längdskidåkning, cykling och ripjakt.
Vad i din karriär är du mest stolt över? En vinnarskalle är beredd att försöka tills man vinner, och man måste våga misslyckas – det är vägen till framgång.
Övrigt: Sommarpratade 2003 och utnämndes till hedersdoktor vid Luleå tekniska universitet 2001.