Nystart!
Äntligen är det dags för TUR-mässan igen. Visst, ”alla” är inte där längre, men börjar man inte bli lite trött på att träffa ”alla” hela tiden? Det är mycket gnäll på TUR i vanlig ordning, och det är nästan som att vissa tror att mässan rycker upp sig bättre om de själva stannar hemma i protest.
Och det kanske ligger något i det – de som ändå bara går runt och neggar får gärna sitta hemma och kolla på sporten istället. Själv ser jag fram emot en tightare och mer kunskapsmässigt späckad mässa än någonsin, där slökorvarna sållats ut och där de som faktiskt är på plats är extra taggade för att göra affärer, bygga nätverk och – möjligen – diskutera även de svåra frågorna.
I senaste numret av Travel Report kan du läsa om hur Yngve Bergqvist grundade ett av Sveriges starkaste turistmål, hur Inger Mattsson ser på sitt och Scandics hållbarhetsarbete, och vad Peter Lindqvist och Maria Rankka menar är Stockholms utmaningar och möjligheter.
Dessutom får vi rapporter från turismutveckling i väldigt olika skeden, från skilda destinationer som Tunisien, Kroatien, Kambodja och Sydafrika. Och mycket annat förstås.
Som vanligt genomsyras tidningen av våra tre käpphästar: Hållbarhet, digitalisering och varumärkesbyggande. Precis som TUR-mässans seminarier faktiskt.
Christian von Essen
Chefredaktör Travel Report
christian@travelreport.se