Hållbara varumärken i resebranschen – SJ bäst och Ryanair sämst
Sustainable Brand Insight rankar årligen skandinaviska varumärken utifrån hållbarhetsperspektiv. Man utgår både från FN:s Global Compact-riktlinjer, men baserar även resultaten på hur varumärket uppfattas av kunderna utifrån förväntningar och krav. 600 varumärken har i år analyserats, och 24 000 kunder har tillfrågats om en åsikt – 9 000 i Sverige. Lantmännen anses vara det mest hållbara varumärket i Sverige, följt av Saltå Kvarn, Coop, Ikea, Ica och Arla. Men på den 242 platser långa listan hittar vi även ett hyfsat stort antal reserelaterade varumärken:
15. SJ
21. Scandic
25. Arlanda Express
26. SL
34. Skånetrafiken
38. Clarion Collection Hotels
44. Clarion Hotels
48. Swebus
49. Västtrafik
50. First Hotels
52. Quality Hotels
53. Fritidsresor
55. Nordic Choice Hotels
56. Comfort Hotels
58. Elite Hotels
61. Flygbussarna
70. SAS
72. Best Western
82. Radisson Blu
83. Ving
98. Rica Hotels
108. Apollo
112. Veolia
114. Swedavia
136. Lufthansa
139. Solresor
145. Forex Bank
147. Hertz
158. Finnair
162. Sverigeflyg
163. Malmö Aviation
167. Taxi Stockholm
178. KLM
185. Taxi 020
187. Park Inn
188. Europcar
195. Taxi Kurir
199. Norwegian
201. Avis
214. Sverigetaxi
226. Air France
242. Ryanair
Fler artiklar om:
Tipsa oss om nyheter!
Ryanair befäster sin sistaplacering för andra året i rad, vilket ledde till att SBI skickade ut ett separat pressmeddelande enbart om detta.
– Hållbarhet är inte en kommunikationsstrategi, det måste finnas i alla delar av företaget och då syns det i resultaten. Att Ryanair rankas som sämst inom hållbarhetsområdet kan också sättas i relation till att de gick med 310 MSEK förlust Q4 2013, säger Erik Hedén, Senior Partner på Sustainable Brand Insight.
CVE