Göteborg i fokus för Malmö Aviation

Ons 30 Apr, 2014 - 6:26

Foto: Malmöaviation

Den nye koncernchefen för Braathens Aviation, Anders Ehrling, har stora planer för Göteborg.

Både nya inrikes och utrikes linjer kan bli aktuella när bolaget får sina nya flygplan. Braathens Aviation har genom bolagen Malmö Aviation och Sverigeflygbolagen vuxit till näst största aktör inom inrikesflyget i Sverige, med Bromma flygplats i Stockholm som nav.

Fler artiklar om:

Tipsa oss om nyheter!

Anders Ehrling, som tillträdde som koncernchef vid årsskiftet, har en bakgrund i Scandic Hotels och tidigare SAS. Nu återvänder han alltså till det kommersiella passagerarflyget – och i ett intressant skifte mellan gammalt och nytt.

Malmö Aviation får snart sina nya tystare och bränslesnålare flygplan från den kanadensiska tillverkaren Bombardier. Totalt tio exemplar av den splitter nya flygplantypen är beställda: fem av modellen CS100 med plats för 125 passagerare och fem CS300 med plats för 145 passagerare.

Dessutom har man option på ytterligare tio flygplan. Planen ger bolaget väsentligt ökade förutsättningar att konkurrera på både befintliga och nya linjer, inrikes och utrikes.

– Jag håller på och sätter mig in i verksamheten och det finns massor att göra. Vi tittar bland annat på nya linjer. Och när vi byter ut vår flygplansflotta helt och hållet om ganska precis ett år, med en leveranstakt av två till tre nya plan per kvartal, har vi helt andra möjligheter att flyga mer och riktigt långt, säger Anders Ehrling.

Hans grundtanke är fokus även i fortsättningen ska ligga på inrikesflyget. På den viktiga Göteborgslinjen finns både SAS och Norwegian, men att vara på Bromma, med korta avstånd in till Stockholms City, är en fördel för Malmö Aviation som har en hög andel affärsresenärer.

– Min ambition är att vi ska förstärka och förbättra våra erbjudande både till lokalpassagerarna på Bromma och även till de som reser via Bromma i vårt nätverk. Något annat som resenärerna värdesätter är vår tidtabell med många frekvenser.

Utomlands kommer man företrädesvis att flyga charter, men den nye koncernchefen ser att man kan addera nya internationella linjer till sitt inrikes nätverk – och inte i första hand från Bromma utan Landvetter, Sturup, Sundsvall, Östersund eller Umeå.

– Vi måste ta de här besluten redan i år, men starten sker när vi får de nya flygplanen, säger Anders Ehrling.

Källa:gp.se

 

 

 

 

 

 

 

SENASTE NYTT

SENASTE NUMRET

Annons

RESEREPORTAGE

Annons

KRÖNIKA

Annons


Jobbannonser

Ny på jobbet

Video

Facebook

Gå gärna in på Facebook och gilla Travel Report