Bilder från Stockholm Travel Show
Med pompösa Casino Cosmopol som frukostvärd gick startskottet i torsdags för premiären av Stockholm Travel Show inne på Centralstationen. Samlingen utställare tog inte över hela Centralstationen, mässan var möjligen mindre än många trodde – men så måste man också börja någonstans. Flytten från Gallerian kändes i alla fall väldigt logisk.
Mässgeneralen Martin Ahlberg (th) från Fin-S var stolt över att ha rott sitt projekt så här långt. Samarbetet med Casino Cosmopols vd Per Jaldung och Stockholmschef Thérèse Liljeqvist skapade vissa synergier och gav Cosmopol tillfälle att visa upp sig för medier och utställare.
Mässan var snyggt inramad av mattan i den lila färg som Stockholm Travel Show på kort tid gjort till sin. Mattan kan dock ha en avskräckande effekt, eftersom man som besökare blir desto mer medveten om att man går in i en avgränsad mässmiljö. Kanske hade det varit bättre att sprida ut sig och bara ”haffa” folk när de går förbi? Det ska hur som helst bli intressant att utvärdera huruvida folkströmmarna var tillräckliga för de utställande företagen (bilderna här är från torsdag morgon, innan flödet av resenärer tilltagit ordentligt).
Representanterna från Europas kulturhuvudstad Umeå 2014 var lika entusiastiska som vanligt över allt kreativt som händer i Umeåregionen under året och framöver. Med 40 festivaler, 300 programpunkter och utgångspunkt i de 8 samiska årstiderna är det en stor affär.
Kolla in Umeå 2014 för att inspireras – bland annat har man ett världsunikt gitarrmuseum, opera i fårstall, Norrlandsoperans ambitiösa projekt Elektra, den crowd-fundade festivalen UXU i juni, och mycket, mycket annat som man hoppas ska leva vidare även efter att det officiella året nått sitt slut.
– Nyckeln till det stora engagemanget är att initiativen och programpunkterna kommer från lokalbefolkningen själva, säger Cecilia Berglund (bilden ovan), ansvarig för möten och konferenser på Visit Umeå.
Icebar lånar sitt varumärke från Icehotel i Jukkasjärvi, men huserar som bekant på Choice-ägda Nordic Sea i Stockholm. På mässan ville man främst bjuda in nyfikna till baren med hjälp av ett specialerbjudande, men nu till sommaren ska hela Icebar dessutom få ett rejält ansiktslyft. Möjligen i samband med att man enligt uppgift ändrar namn på hotellet till Nordic C (något oklart varför).
Resdirekt.se är ännu en satsning på resesök, och på bara tre månader har man byggt upp en sökmotor som de själva menar håller samma klass som Momondo och de andra konkurrenterna.
– Mässan blir en första lansering, och kan vi få konkurrenterna att få upp ögonen för oss är en stor del av syftet uppfyllt. Det säger den inhyrda marknadskonsulten som inte ville vara med på bild på grund av olika kundlojaliteter.
Det unika med Resdirekt.se är att man nischar sig mer mot paketresor och temaresor än många andra rena sökmotorer. Bland annat är sport- och fotbollsresor en viktig del i början, men det finns öppningar för alla möjliga nischaktörer att inleda samarbete och pusha sina produkter på sajten. Framtiden får utvisa om affären håller, och sannolikt står uppköp högt upp på agendan.
Ryanairs nordiska försäljnings- och marknadsansvarig Elina Hakkarainen (tv) var på plats tillsammans med Lena Josefsson från marknadsavdelningen på Skavsta Airport för att möta kunder och svara på frågor kring utvecklingen. Ryanair har 13 vinterrutter från Skavsta, med totalt 100 flygningar i veckan. Totalt utgör Ryanair inte mindre än 85 procent av Skavstas passagerartrafik, så relationen är livsviktig. Möjligen var det också ett sätt för Ryanair att kommunicera sin nya, kundvänliga strategi som presenterades tidigare i veckan av den nye marknadschefen Kenny Jacobs. Mer om detta inom kort, men redan den nya sajten skvallrar om förändring.
Ålandhotels äger Hotell Savoy och Hotell Adlon på Åland, och nu tog man tillfället i akt att presentera ännu ett tillskott i portföljen i form av Hotell Pommern. Det är ett 60-talshotell i centrala Mariehamn som nu har totalrenoverats med 95 nya rum. Hotellet öppnar i mars 2015.
Den kanske mest iögonfallande utställaren var Air China, som tillsammans med en rad researrangörer samarbetade kring marknadsföringen av Kina som turistdestination.
Andra på plats var bland andra Flygbussarna, Taxi 020, Urnatur, Wild Sweden, Kokkola, Avis, Forex Bank, Visit Åland, Ölvemarks Holiday, Korsholm, Bank Norwegian, Ibis, GE och Viking Line.
23-25 oktober 2014 återkommer konceptet till Centralstationen igen, förhoppningsvis med ännu fler utställare och maffigare mässyta. Vi ses där!
Vad tyckte du om Stockholm Travel Show? Kommentera gärna här nedan!
TEXT OCH FOTO: CHRISTIAN VON ESSEN
christian@travelreport.se