Semesterrapporten 2014 från Ving
Ving bjöd in till pressfrukost för att presentera Semesterrapporten 2014, där man genom enkätsvar, expertanalyser och intervjuer försöker måla en samlad bild över situationen och framtiden för charterresor. Magnus Wikner, koncernchef för Thomas Cook Northern Europe, presenterade fynden som kategoriserats enligt tre spaningar om valfrihet. Sammanfattat kan man beskriva de tre spåren så här:
Fler artiklar om:
Tipsa oss om nyheter!
1. Vi älskar valfrihet men vill ha hjälp att välja rätt.
2. Fler valmöjligheter skapar större reslust
3. Min resa visar vem jag är.
Enligt IPSOS undersökning (med 1 000 respondenter) föredrar 47 procent att välja flyg och hotell på egen hand när det handlar om storstadsresor, men när det gäller sol och bad är siffran nere på 29 procent. Behovet av hjälp vid bokning av hotell är fortsatt stor. Vid långresor är flyg och transport områden som kan kräva konsultation.
– Man kan nästan säga att vi ”avpaketerat” våra resor de senaste åren och skapat allt fler valmöjligheter för våra kunder. Vi ser att det ökar reslusten.
Magnus Wikner visar därefter en tankeväckande bild över den digitala revolutionens påverkan på ett bolag som Ving de senaste tio åren. Från att ha tryckt 2,4 miljoner kataloger ger man i dag ut inspirationsmagasin i 600 000 exemplar. Onlineförsäljningen har ökat från 20 till 73 procent och antalet fysiska butiker har sjunkit från 54 till tre. Det är intressant att se att Ving hela tiden tagit utvecklingen på allvar för att snabbt kunna anpassa sig.
Till och med på Sunwing-hotellen har pappersinformationen till stor del ersatts av appar där gästerna har schema över aktiviteter och kartor över anläggningen.
Ving har slagit bokningsrekord för sommaren 2014. Grekland är hett, och Karibien växer hastigt med Aruba som favorit. Kombinationsresor blir allt populärare. Samtidigt lanserar man nya hotellkoncept som SunPrime, barnfria hotell som satsar på träning och spa.
SunConnect är familjehotell med digitalt fokus – alltid gratis wifi, interaktiv information på en ConnectWall samt laddstationer i en ConnectBar på hotellet. Man kan till och med få hjälp av en ConnectScout med att lära sig lite mer om hur man använder sociala medier. Tanken är alltså att det är mer stressande att inte ha tillgång till mail och telefon, vilket står i kontrast till digital detox-trenden som många förespråkar. Däremot leker man – halvt på skämt – med tanken på att kalla wifi-lösa hotell för SunDisconnect för att kunna paketera nedkoppling som avkoppling.
Men med alla valmöjligheter – hur jobbar man för att få kunderna att välja mer hållbara och gröna resor? Ving jobbar med Travelife-certifiering av sina hotell, men få slutkonsumenter vet förmodligen vad det betyder. Magnus Wikner – tidigare ledamot i Kravs styrelse – håller med om att det är en viktig fråga. Informationschef Magdalena Öhrn menar att det finns möjligheter att påverka som kund genom att välja miljöcertifiering som parameter i Hotellhittaren på Ving.se. I praktiken är det dock tveksamt hur många som faktiskt hittar dit. Frågan är: kan man synliggöra miljövalen hos en charterarrangör på ett lika tydligt sätt som i livsmedelsbutikerna?
CHRISTIAN VON ESSEN