Det ekonomiskt hårt pressade flygbolaget Finnair hoppas växa genom att satsa rejält på långdistansflyget.

Fler artiklar om:

Tipsa oss om nyheter!

Däremot håller bolaget dörren öppen för att låta samarbetspartner ta över mer av Europaflygningarna.
Finnair har som de flesta andra traditionella flygbolag i Europa tvingats till stora sparåtgärder för att möta konkurrensen från lågkostnadsbolag som Ryanair och Norwegian. Framför allt är det trafiken i Europa som varit under press och bolaget står i slutet av ett sparprogram som ska sänka kostnaderna med 1,8 miljarder kronor.

Under Finnairs kapitalmarknadsdag i Helsingfors på torsdagen slog ledningen fast att man hoppas kunna öka intäkterna markant framöver genom att satsa mer på långdistanstrafiken. Finnair har framför allt riktat in sig på att flyga från Helsingfors till Asien och antalet rutter har ökat från tre stycken år 2000 till för närvarande 15 stycken.

Men ledningen hävdar att det finns mer att göra och siktar in sig på nya destinationer i främst Kina, Ryssland och länder längst bort i Asien som Vietnam, Indonesien och Filippinerna.

Finnairs koncernchef Pekka Vauramo pekade under kapitalmarknadsdagen på att det finns 35 städer i Kina som har en befolkning på över två miljoner invånare, men som ändå saknar en direktförbindelse till Europa. Där ser bolaget en nisch att ta sig in och flyga européer till Kina via Helsingfors och i allt högre grad flyga kineser från mindre kända kinesiska destinationer till Europa, återigen via Helsingfors.

Målet är sedan tidigare överlag att fördubbla intäkterna från Asientrafiken under tio år fram till 2020.

För att klara den här expansionen av långdistansflyget hoppas Finnair mycket på de elva nya A350-plan som bolaget beställt från europeiska Airbus. Under nästa år blir Finnair första europeiska flygbolag att ta de nya planen i drift och de ska då börja ersätta de gamla A340-plan som bolaget bland annat använder i dag, samtidigt som det totala antalet långdistansplan ökar från 15 till 20 stycken. Enligt Finnair leder inte minst den lägre bränsleförbrukningen i de nya planen till att driftkostnaden minskar med 26 procent, när A350 jämförs med A340.

När det gäller Europaflygningarna återstår fortfarande mycket att bestämma. Finnairs ledning kommenterar bland annat att en större del av Europaflygningarna kan flyttas till någon samarbetspartner, underförstått för att på det viset sänka kostnaderna.

Källa:svd.se

SENASTE NYTT

SENASTE NUMRET

Annons

RESEREPORTAGE

Annons

KRÖNIKA

Annons


Jobbannonser

Ny på jobbet

Video

Facebook

Gå gärna in på Facebook och gilla Travel Report