Mobil reseförsäljning ökar i USA

Sön 25 Maj, 2014 - 22:51

Att vi köper allt fler resor via mobila enheter bekräftade Ving på sin presentation av Semesterrapporten 2014 häromveckan, och analysbyrån eMarketers färska rapport Digital Ad Spending By Industry stöder trenden med all tydlighet.

Man räknar med att de mobila reseköpen kommer att uppgå till drygt 55 miljarder USD år 2017 – en tredjedel av den digitala resekakan. eMarketer förutspår dessutom att den mobila kategorin ökar med hela 60 procent från 2013 till 2014.

Fler artiklar om:

Tipsa oss om nyheter!

Går man efter Vings statistik som Magnus Wikner presenterade visar det att en jätte som Ving redan i dag säljer 73 procent av sina resor online, varav 40 procent via mobila enheter (en andel som kraftigt äter desktopbokningar för varje månad som går). Det motsvarar ungefär en tredjedel av den totala försäljningen via mobilen redan nu.

eMarketer poängterar dessutom att resebranschens digitala annonser har högst click-through rate av alla branscher som analyserats.

Vad kan vi utläsa av detta? Jo, möjligen att Sverige ligger snäppet före USA i den mobila försäljningen, och att det finns en enorm potential för de aktörer som snabbt kan lära sig konvertera nyfikenhet på bussen till faktisk försäljning. Responsiva sajter, förenklade betalningslösningar och bokningar som kan återupptas vid ett senare tillfälle hör till några av de faktorer som kan avgöra vem som går hem med pengarna.

Dessutom aktualiserar det återigen frågan om den ”fysiska” resebyråns framtid och existensberättigande.

Kanske får vi på allvar se fler annonsörer axla den digitala möjligheten för mer kreativa, smarta, inspirerande och säljdrivande kampanjer. Kunderna är nämligen redo nu.

Via Skift.com

CHRISTIAN VON ESSEN

SENASTE NYTT

SENASTE NUMRET

Annons

RESEREPORTAGE

Annons

KRÖNIKA

Annons


Jobbannonser

Ny på jobbet

Video

Facebook

Gå gärna in på Facebook och gilla Travel Report