Onlinejätten Etraveli har nyligen släppt sina siffror för Q1 2014. Jämfört med Q1 2013 har nettoomsättningen ökat med fem procent till 158,1 MSEK, och nettointäkten har ökat med två procent till 135,5 MSEK. EBITDA slutade på 28,1 MSEK, med en marginal på 21 procent. Där har man dock tappat tempo rejält – förra årets EBITDA var 45 MSEK och 34 procent marginal.

Fler artiklar om:

Tipsa oss om nyheter!

Rörelseresultatet blev 9,9 MSEK, en klar minskning från fjolårets 26,7 MSEK. Däremot ökade resultatet efter skatt från 0,1 till 0,7 MSEK.

I en kommentar till siffrorna påtalar vd Mathias Hedlund att året börjat svagt på grund av haltande internt förbättringsarbete, kostsam marknadsföring samt en ”för koncernen mindre fördelaktig kanalmix”.

Men även viktiga milstolpar har passerats under de första tre månaderna – Svenska Resenätverket AB förvärvades med kassakon Flygresor.se den 1 januari 2014. Hedlund efterträdde Ralph Axelsson på vd-posten, och man lanserade tjänsten Gotogate i fem nya europeiska länder – Frankrike, Italien, Spanien och Schweiz.

– Efter en rad implementerade åtgärder visar såväl mars, april som inledningen av maj på en klar och kontinuerlig förbättring såväl vad gäller intäkter som rörelseresultat. Parallellt fortsätter vi att expandera geografiskt och finns numera på 25 marknader i Europa – en satsning som är i ett tidigt skede men där starten varit lovande, säger Mathias Hedlund.

CVE

SENASTE NYTT

SENASTE NUMRET

Annons

RESEREPORTAGE

Annons

KRÖNIKA

Annons


Jobbannonser

Ny på jobbet

Video

Facebook

Gå gärna in på Facebook och gilla Travel Report