Allt svårare för trixande taxibolag
Arlanda Express var först ut.
Nu blir det troligtvis stopp för pristrixande taxibolag även vid Bromma flygplats och vid Stockholms färjeterminaler.
Redan tidigare fanns en gräns för de taxibolag som vill plocka upp kunder vid till exempel Arlanda Express i centrala Stockholm eller vid Stockholms färjeterminaler. (Ett jämförelsepris på max 375 kronor, för den typresa som är 10 kilometer lång och varar i 15 minuter.)
Men efter att vissa bolag höjt priset kraftigt på startavgiften eller minutavgiften så har korta taxipriser ändå blivit väldigt dyra. Kunder har känt sig lurade, detta trots ett till synes rimligt jämförelsepris.
Därför har nu Arlanda Express beslutat att införa fler parametrar, för de taxibolag som vill använda deras köer. Nu gäller en startavgift på högst 56,25 kronor, maxpris per kilometer på högst 16,25 kronor och ett timpris på max 625 kronor. Detta nya avtal träder i kraft 21 juli.
Fler ändrar till hårdare prisregler
Och nu verkar det som att även andra aktörer går efter och inför liknande regler.
– Det är inte helt klart ännu, men vi håller på att omförhandla avtalet just nu. Så vi är på väg emot det hållet, säger Ingrid Hansson, pressansvarig på Stockholms hamnar.
Stockholms hamnar sköter färjeterminalerna vid Slussen, Södermalm och Värtahamnen i Stockholm. Värst drabbade är ofta de turister som anländer till Sverige med kryssningsfartyg. För många är det allra första gången de sätter fötterna på svensk mark och de har inte så bra koll på vad en svensk krona är värd. Därför är det också svårt att avgöra priset på en taxiresa.
– Det är ett jätteproblem. Vi försöker upplysa våra passagerare, men det är många turister som blir väldigt lurade, säger Ingrid Hansson.
Även på Bromma flygplats ser man nu över avtalen med de taxibolag som får plocka upp kunder utanför flygplatsen.
– Vi står inför en mycket närastående förändring. Detta eftersom flera bolag har anpassat prissystemet och höjt minuttaxan väldigt mycket, säger Klas Nilsson, presschef Swedavia, bolaget som äger bland annat Bromma flygplats.
Taxibrist i norra Sverige
Han säger att detta främst är ett Stockholmsproblem. Vid Arlanda flygplats åker nästan alla på fast pris till city, så där har inte heller problemet varit så stort.
– Tidigare hade vi liknande problem i Malmö, men det är åtgärdat nu. Och ser man till Kiruna, Luleå och Umeå så är problemet ett helt annat. Ofta är det för få taxibilar vid flygplatserna i norr och det uppstår väntetider för kunderna.
Men han poängterar att problemet med en taxibransch där många känner sig lurade främst är ett problem för Stockholm stad.
– Det är en bransch där många besökare inte får den service som man kan förvänta sig. Många kunder blir lurade helt enkelt.
Källa:transport.se