Guldläge för flygbränslet
Vart jag än kommer känns det som att vi alla vill åt samma hållbara håll, men det kliar av en önskan att samordna resurser och intressen. Jag må vara naiv i min övertygelse, men jag tror att Sverige skulle kunna ta tätpositionen inom det nya gröna flyget.
Kristina Alvendal antyder till och med att det kommer att kunna etableras en transporthubb vid Arlanda på Airport City Stockholm, och att såväl Energimyndigheten som KTH är inblandade.
Det är nu jag vill att nyhetsbomben ska släppas: jag önskar mig att Swedavia och LFV tillsammans med nämnda Airport City Stockholm, Tillväxtverket, forskningsinstitut, universitet och högskolor, SAS, Malmö Aviation och Sverigeflyg, Norwegian, Finnair, Vinnova, Sigtuna kommun, Connect Sweden, Naturskyddsföreningen, Svenskt Flyg, IATA, Skogsindustrierna, Boeing, Airbus, Saab – you name it! – ska gå samman i ett mastodontambitiöst projekt som visar vägen mot en grönare flygindustri, med biobränsle i fokus.
Det är inte kapitalet som är det viktiga, utan vad du är villig att bidra med för att utvecklingen ska kunna accelereras. För det första skulle både Sverige, Stockholm och Arlanda på allvar kunna positionera sig ytterligare inom miljö och hållbarhet. För det andra skulle flygbolag från hela världen vilja komma hit för att engagera sig i samtalet, investera i forskningen och ställa upp med tid, flygplan och personal för experimentverksamheten.
För en sak är säker: flygbolagen har varken råd, tid eller lust att göra arbetet själva. Låt oss hjälpa dem på traven.
Christian von Essen
Chefredaktör Travel Report
christian@travelreport.se