Rapport från IPW – USA:s största resemässa bara växer
Till skillnad från resemässorna i Norden så växer USA:s årliga resemässa IPW (tidigare kallad PowWow) år efter år – nu är man inne på sitt 49:e. Mässan flyttar runt bland de största städerna i USA. I år var Chicago värd och Travel Report var på plats.
Fler artiklar om:
Tipsa oss om nyheter!
TEXT: LARS LINDMARK FOTO: LARS OCH ANN-MARIE LINDMARK
Årets mässa hade lockat över 6 200 delegater, säljare och köpare från över 70 länder världen över. Detta inkluderar även 500 journalister. Bara Kina hade över 100 deltagare.
IPW är ett imponerande arrangemang som pågår under fyra dagar. Deltagarna har under tre mässdagar 40-talet förbokade möten. Sedan tillkommer mingel, luncher med bland annat smakprov på populära Broadwaymusikaler, och kvällsaktiviteter med kända artister. I år var till exempel Jennifer Hudson en av de som uppträdde. Sedan tillkommer privata tillställningar på kvällarna. Dessa arrangeras ofta av stora städer eller delstater som Kalifornien, Minnesota eller NYC. Det gör att man är ganska utslagen efter mässan.
I år genomfördes 95 000 affärsmöten. Dessa räknar man med kommer att generera $4,7 miljarder i direkta IPW-bokningar under de tre närmaste åren. Det ska också medföra att över åtta miljoner internationella turister kommer till USA, samt att över 115 000 nya jobb i tillkommer i USA:s turistindustri.
Mässan inleddes traditionellt med ett get together-arrangemang av de nordiska Discover America-kommittéerna för oss nordiska deltagare och andra speciellt inbjudna gäster. Till ett par av de svenska deltagarna passade vi på att ställa några frågor efter mässan.
Tommy Swanson, nestor i sammanhanget med sina 39 PowWows, berättade att han trodde att resultatet detta år för hans del skulle bli mindre intressant då mässan låg så tidigt att exempelvis hotellkontrakt inte var klara ännu.
– Men det blev ändå mycket lyckat med många nya kontakter och mer tid att vårda gamla. Jag har aldrig fattat, varför det är så få svenskar som är med. Personliga kontakter betyder så mycket, säger Tommy Swanson.
En annan stor USA-arrangör är Thomas Cook. Jens Juliussen som jobbar med nya destinationer och hotellkontrakt är inne på samma spår. Han har nu gjort över 10 USA-mässor och upplevde årets som mycket god reklam för Chicago och USA.
– Det är positivt med utställare som verkligen är intresserade av att våra gäster ska få härliga upplevelser med sig hem från semestern.
Även Jon Tormodsson från Explorer Travel upplever mässan som oerhört viktig och kommer att delta på sin åttonde mässa i Orlando nästa år.
Efter mässan i Chicago fick vi tillfälle att ställa några ytterligare frågor till våra tre intervjuobjekt. Först ut är Tommy Swanson från kända amerikaspecialisten Swanson Travel i Osby. Han har deltagit i hela 39 PowWow-mässor – ett svenskt rekord och nästan internationellt också. Så han vet precis vad han talar om. Så här berättar han om senaste mässan.
– Jag var ganska negativt inställd till mässan eftersom den låg så tidigt. Det brukar vara svårt att få hotellpriser i slutet av maj så jag utgick ifrån att ingen skulle ha priser i början av april utom möjligen Florida. Så var det också. Trots detta blev summan ganska bra och det visar väl att Pow Wow verkligen är bra. Bytte från prisfokusering till nya kontakter och mer tid till att vårda gamla kontakter vilket gav resultat. Flera mycket intressanta hotell. Mycket på mässan är att gamla kontakter introducerar nya.
Varför är det så få svenskar på mässan?
– Jag har aldrig fattat varför så få svenskar är med. Även om man inte jagar hotellkontrakt betyder ju personliga kontakter allt. Man behöver kanske inte åka varje år, men då och då. Hur många specialgrupper kunde inte en gruppavdelning plocka hem om kunden märker att säljaren vet vad man speciellt letar efter? Ja, som ni förstår planerar jag min 40:e IPW nästa år.
Nästa intervjuoffer är Jens Juliussen från Thomas Cook. Han reser mer än de flesta och skriver kontrakt på hotell, hittar nya destinationer för Ving, Spies och Tjäreborg. Innan Chicago gjorde han New Orleans och efter det San Francisco, Hawaii, LA, San Diego och Las Vegas – så han är en som kan USA.
– Jag har deltagit i över 10 IPW:s och upplevde året mässa som en riktigt god reklam för Chicago och USA generellt. Det var positiv stämning och med utställare som verkligen var intresserade av att våra gäster ska få stora upplevelser med sig hem efter semestern. Jag hittade mycket intressant – framförallt Chicago som är en fantastisk destination. Det kommer vi att bygga vidare på. Därutöver fick jag kontakt med ett stort antal nya partners runt om i USA som utan tvekan kommer att tillföra något positivt till vårt redan stora program.
Hur ser du på mässan som arrangör av resor till USA?
– Här får man i hög grad input av allt nytt i marknaden. Dessutom träffar man nuvarande partners. Man ska inte heller underskatta betydelsen av att träffa kollegor i branschen. Vårt företag har ju bland det största utbudet i varje land i Skandinavien varför det är viktigt att hela tiden ligga i framkant på produktsidan. Så jag kommer att vara i Orlando nästa år, definitivt! Florida är dessutom en av våra absolut viktigaste destinationer.
Slutligen pratar vi med Jon Tormodsson som gjorde sin sjunde mässa. Jon grundade tillsammans med Susanne Sävenholt Explorer Travel AB i Göteborg. De driver varumärket America Explorer och äger numera företaget Escape Travel.
– Vi tycker årets mässa var mycket lyckad. Många kvalitativa möten och som vanligt väl genomförda arrangemang. Dessutom är Chicago en mycket spännande stad som vi satsar mycket på i vårt koncept America Explorer. Och vi hittade en del nyheter som vi skrev avtal om och som vi kommer presentera senare i vårt produktutbud
Hur ser ni som säljer Amerikaresor på mässan?
– Oerhört viktig. Det är ett sätt för oss att träffa våra viktigaste leverantörer samt att mässan ger oss möjlighet att träffa nya.
Så vi ses i Orlando nästa år.