Airbus 350XWB, Photo: Lars Lindmark, Travelreport.se

Finnair har beställt den nya widebody-maskinen från Airbus, 350XWB och kommer att få den som första europeiska flygbolag nästa höst. Man har beställt elva stycken och de fyra första anländer nästa år, fyra till under året därpå och tre kommer 2017. Airbus har under några veckor varit ute på en världsturné och kom från Moskva till Helsingfors för att visa upp sig för ett stort pressuppbåd. Travel Report var givetvis på plats.

Fler artiklar om:

Tipsa oss om nyheter!

Text och foto: Lars Lindmark

Airbus 350XWB, Photo: Lars Lindmark, Travelreport.se

Vid en pressträff innan ombordstigning berättade Finnairs koncernchef Pekka Vauramo om vikten av att få dessa nya bränslesnåla plan som ersättare för nuvarande törstiga. Med tanke på att målsättningen är att lägga till en longhaul-destination varje år fram till 2020 så behöver man dessa flygplan. Därför har man också en option på åtta plan till som man mycket snart kommer ta beslut om man ska gå vidare med. På en direkt fråga hur man skulle kunna hantera ett eventuellt flygförbud över Ryssland svarade han: ”Vi har kapacitet att flyga runt om det skulle behövas i så fall”.

Airbus 350XWB, Photo: Lars Lindmark, Travelreport.se

Airbus 350 XWB är onekligen ett vackert flygplan. När man stiger in i planet känner man direkt dess rymd. Högt i tak och brett med två gångar. Ekonomiklass kan fås med olika konfiguration från åtta till tio i bredd där nog de flesta kommer att välja nio, dvs 3 – 3 – 3. En klar fördel är att bagageluckorna i taket är extra stora och rymmer handbagaget för alla passagerare. I business class har man till och med tagit bort bagagehyllorna i mitten varför den delen känns extra luftig. Konfigurationen här är 1 – 2 – 1 och upplevs mycket rymlig.

Airbus 350XWB, Photo: Lars Lindmark, Travelreport.se

Större fönster ger också mer ljusinsläpp. Under en flygning har personalen möjlighet att förändra ljuset i kabinen med miljontals olika färgställningar och styrka – allt för att få en så behaglig flygning som möjligt och minska jet lag.

Airbus 350XWB, Photo: Lars Lindmark, Travelreport.se

Miljömässigt har man givetvis utnyttjat alla möjligheter att göra planet så effektivt som möjligt med senaste teknik och bland annat kompositmaterial – mindre utsläpp och mindre bränsleförbrukning. Planet kan flygas mycket långt varför det finns utrymme för två till fyra piloter ombord och speciella sovutrymmen vid cockpit liksom längst bak för personalen.

Airbus 350XWB, Photo: Lars Lindmark, Travelreport.se

Utan tvekan kommer Airbus 350 XWB att bli ett starkt kort för Finnair i kampen om herraväldet över främst Asientrafiken.

SENASTE NYTT

SENASTE NUMRET

Annons

RESEREPORTAGE

Annons

KRÖNIKA

Annons


Jobbannonser

Ny på jobbet

Video

Facebook

Gå gärna in på Facebook och gilla Travel Report