Tapani Kauhanen leder Viking Line mot internationella farvatten
Tapani Kauhanen är Viking Lines nya Skandinavienchef sedan 1 juli 2014. Den formella titeln är marknadsdirektör, men eftersom Viking Line Skandinavien AB i praktiken är ett marknadsföringsbolag är det han som är ansvarig för verksamheten. Han efterträder Peter Hellgren som numera är vice vd på koncernnivå i Mariehamn.
Den 6 oktober tog Tapani Kauhanen emot resejournalister ombord på M/S Gabriella för att uppdatera oss på nuläget och ge en fingervisning om framtiden. Mot slutet av 2014 kommer totalt 200 miljoner resenärer ha åkt med Vikings fartyg sedan starten 1959, och sommaren 2014 bjöd på ytterligare tillväxt med 9 procent. Totalt reste 2,3 miljoner personer med Viking Line mellan juni och augusti.
– Den största ökningen har skett på rutten Helsingfors-Tallinn, säger Tapani Kauhanen. Istället för att fartygen ligger vid hamn i Helsingfors kan vi köra en tur/retur till Tallinn över dagen, vilket har gett en ökning med 30 procent till närmare 750 000 resor.
Det omdiskuterade svaveldirektivet som träder i kraft 2015 skapar oundvikligen nya utmaningar för en hårt konkurrensutsatt bransch, och hos Viking har man bland annat mött detta genom att genomföra vissa organisatoriska effektiviseringsåtgärder (som det så fint heter). Dessutom kommer man i ännu större utsträckning att satsa på ombordaktiviteter och försäljning.
Men det mest intressanta för Tapani Kauhanen, med en bakgrund inom International Sales och mångårig erfarenhet från Tallink Silja och St Peter Line, är den internationella tillväxten av passagerare. Och det är i dagsläget främst från Asien den tillväxten kommer – från Kina, Korea, Indien och Japan. Även länder som Ryssland, Turkiet och Brasilien ökar något, men det är i Asien potentialen ligger.
– Vi har tagit fram en bokningssajt på kinesiska, och anpassar även vissa måltider efter asiatiska besökare, säger Tapani. Eftersom vi har en året runt-produkt tror vi dessutom att vi kan nå fler Lapplandsturister i framtiden. Att ta sig smidigt mellan Helsingfors och Stockholm passar utmärkt in i deras sätt att resa, och de får en fantastisk utsikt på köpet.
Han menar att Viking Line i dag har ett fruktbart samarbete med aktörer som Visit Helsinki och Visit Stockholm, men skulle gärna se att VisitSweden hjälpte till lite mer på otillgängliga marknader.
– När vi nu har till exempel en direktkoppling till Indien i och med Emirates tycker jag att det är märkligt att VisitSweden inte arbetar mer på plats för att inspirera och locka hit indiska turister. Vi arbetar med internationella produkter, och därför måste vi över huvud taget samarbeta mer över landgränserna.
CHRISTIAN VON ESSEN