Intervju med Magnus Klintbäck, vd på TaxiKurir
Att taxikampen tagit sig in i apparnas värld har kanske inte undgått någon. Men nu tar TaxiKurir ett steg tillbaka och lanserar den smidigaste webbaserade bokningen på marknaden. Travel Report åkte till Örnsberg för att få en inblick i taxiverksamhetens kärna.
TaxiKurir är det starkaste varumärket i en kraftig taxiportfölj signerad holdingbolaget Fågelviksgruppen. Förutom Kurir med 1 000 bilar bara i Stockholm, äger man även Taxi 020, Topcab, TaxiCard, Taxi Skåne, Airport Cab och flera andra svenska dotterbolag samt Norgestaxi i grannlandet.
Den kanske mest synergiskapande lilla pusselbiten i portföljen heter Cabonline, och är namnet på den utvecklingsenhet som skapar bolagens appar, det egenutvecklade affärssystemet samt direktkopplingar till exempelvis det globala resebokningssystemet Amadeus – vilket innebär att man kan boka flyg och taxi samtidigt.
I Cabonlines egen app kan man dessutom boka från både Kurir och 020, den som svarar snabbast tar körningen. Men varför så många olika appar och varumärken?
– I Cabonlines fall beror det på att vissa företagskunder bara har avtal med det ena bolaget. Sen har Kurir traditionellt haft Söderortsanknytning medan 020 varit mer Norrort, så det finns förstås olika preferenser hos våra kunder. Vissa åker till exempel bara TopCab, vilket har blivit lite av artisternas bolag.
Det säger Magnus Klintbäck, vd för TaxiKurir sedan 2010. Dessförinnan har han en rad olika chefsbefattningar och styrelseuppdrag i de olika filialerna bakom sig. Han började köra taxi i Göteborgstrakten som egenföretagare i mitten av 90-talet och sedan dess har han blivit vid sin läst. I dag är han dessutom vice ordförande i Svenska Taxiförbundet.
TaxiKurir grundades 1990 efter avregleringen och har med sitt franchisevarumärke vuxit sig starkt över hela Sverige och Norge med totalt 3 000 bilar. Det är Skandinaviens största taxibolag som nu vill koppla greppet ytterligare genom att bredda kundernas bokningsmöjligheter även på webben.
– Det är lätt att tro att alla redan har appen i telefonen, men vi får ungefär 30 procent av bokningarna genom den. Med onlinebokningen blir det ännu enklare för våra kunder att hantera bokningar snabbt och effektivt. Du har samma funktionalitet förstås, med realtidskarta, val mellan fast och rörligt pris
samt möjligheten att förbeställa bilen i en hotellgästs eller kunds namn.
För företagskunderna, menar Magnus Klintbäck, innebär utvecklingen stora fördelar eftersom en person på företaget kan få direkt överblick över alla de anställdas personliga konton. Betalningssätt är valbart, liksom möjligheten att boka över hela Sverige i samma system. Man experimenterar nu också med möjligheten att låta resenärerna betygsätta bilen, föraren och resan på ett smidigt sätt som i längden ska kunna sporra till högre servicenivå.
7 viktiga taxifrågor
– Magnus Klintbäck svarar.
1. Varför undrar de inte alltid i växeln vart jag ska när jag ringer och bokar en taxi? Det måste ju underlätta enormt inför nästa körning om bilen vet var den kommer hamna?
– Den enkla förklaringen är att det inte spelar så stor roll eftersom det finns så enormt många bilar. Direkt när körningen påbörjas vet vi var bilen kommer befinna sig.
2. Varför slår ni inte ihop alla varumärken och använder bara Kurir?
– Vi har provat att konsolidera tidigare, men det gick inget vidare. Det finns ett behov av att kunna välja mellan flera olika varumärken. Sedan är det så att många kunder är lojala med ”sitt” varumärke.
3. Funkar appen även i Norge?
– Ja, nu ska den göra det. Det har varit en utmaning att få ihop valutajusteringar, gator, fakturabetalning, EU-regler, skatter, moms och annat.
4. Vilka funktioner uppskattar resenärerna mest?
– Kartfunktionen är väldigt uppskattad, och där ligger vi i framkant faktiskt. Uber känns inte så revolutionerande längre, vi har nästan samma produkt. Faktum är att vi tycker att vår app är bättre och har fler funktioner. Vi har även släppt våra appar på engelska, vilket har varit efterlängtat – en turist kan nu boka sin Arlandataxi
redan från hemlandet, vilket är smidigt. Att kunna välja fast pris är väldigt bra också, både kunderna och förarna uppskattar det lugnet väldigt mycket.
5. Hur mycket påverkas ni av plagiat?
– Vi har faktiskt nästan inga plagiat, till skillnad från våra konkurrenter då TaxiKurirs varumärke och taklykta är varumärkesskyddat. Man kan däremot inte varumärkesskydda ordet ”Stockholm” eller ordet ”taxi”…
6. Hur hanterar ni friåkarna som tar hutlösa priser?
– Där jobbar vi alla tillsammans. Vi i branschen har tillsammans med Stockholm Visitors Board tagit fram en liten varningsbroschyr som vi delar ut överallt. Den uppmanar resenärerna att titta på jämförpriset. Allt fler börjar reglera friåkarnas villkor och många av våra konkurrenter har inga rabatter alls, medan vi har rabattkort i olika nivåer och ofta kampanjpriser till och från Arlanda. Nu har priset till och med sänkts till 470 kronor.
7. Hur ser fördelningen av era bilar ut i Stockholm?
– Vi på TaxiKurir har ungefär 1 000 bilar, och Taxi 020 har lika många. TopCab har cirka 90 bilar.
Läs mer på: Taxiappen.se/foretag
CHRISTIAN VON ESSEN
Artikeln är även publicerad i Affärsresemagasinet Voyage.