Airtours: Snabbrörlig charterfemma

Mån 13 okt, 2014 - 22:48

Airtours informationschef Stefan Chatzopoulos fostrades i Apollo men bröt sig 1998 loss tillsammans med tre kollegor för att starta upp konkurrenten. I dag har bolaget 35 anställda i Sverige och knaprar sig sakta men säkert mot chartervärldens ”the big four”.

TEXT OCH FOTO: CHRISTIAN VON ESSEN

Fler artiklar om:

Tipsa oss om nyheter!

För oss i branschen har Airtours nästan varit anonyma – inga mässande pressfrukostar, storslagna framtidsrapporter eller insmickrande golfturneringar. Istället präglas bolaget fortfarande av den slimmade kostnadsstruktur som infinner sig naturligt när man bryter sig loss från jätten Goliat och startar uppstickaren David inom samma bransch. Stefan Chatzopoulos minns fortfarande exakt vilket datum det hände.

– Vi var fyra från Apollo och grundade Airtours den 28 augusti 1998, säger han med ett snett leende. Vi såg en lucka i storstadssegmentet och började paketera resor genom att blocka flygstolar och hotellrum. Det var en stor utmaning att komma från chartervärlden och lära sig jobba med reguljärflyg. Det tog tre år innan SAS accepterade oss, men nu har vi ett bra samarbete.

2013 omsatte deras skapelse över en halv miljard kronor, och målet är att öka omsättningen med ytterligare 10-12 procent under 2014. Airtours är för många synonymt med cityweekends, men i dag är sol- och badresor ett desto större segment. En betydande del av lönsamheten ligger i de nöjda kunderna – Airtours har hela 67 procent så kallade repeaters och 96 procent kundnöjdhet, enligt Stefan Chatzopoulos.

– Jag tror våra framgångar beror på att vi gjort bra investeringar i produktutveckling och kvalitetssäkring. Samtidigt har vi utvecklat smidiga processer som inte skapar för höga kostnader.

För honom var den här utvecklingen möjligen långt ifrån självklar när han började som vaktmästare på Apollo 1989, men efter bara några år hade han klättrat till rollen som marknadschef. Därefter gjorde han en avstickare som annonssäljare på Göteborgsposten innan längtan efter nystart blev för stor.

Under 2014 har Göteborg stått för den stora nysatsningen, och man vill växa därifrån med 45 procent inom sol- och badsegmentet. Samos från Göteborg är en ny produkt, liksom Mykonos och Östra Sicilien från Stockholm. Men årets stora nyhet för Airtours är satsningen på vinterresor till Sri Lanka, där man erbjuder åtta olika hotell.

Den tydliga grafiska profilen och de stora, lättnavigerade annonsbladen har uppenbarligen slagit väl ut, särskilt i kombination med flitig bannerannonsering. Airtours var det första charterbolaget att slopa de fysiska katalogerna 2007.

– I början var den största målgruppen 40-talister, men i dag har det blivit betydligt bredare. Fortfarande jobbar vi nästan uteslutande med sommarprodukter – att erbjuda vinterresor till Thailand innebär risker som man ännu inte är redo att ta tag i.

1 000 hotell finns med i utbudet, och man sätter stor ära i att kvalitetsgranska så många som möjligt personligen (Stefan har själv satt sin fot på ett och annat lobbygolv). I Sverige har bolaget i dag 35 anställda, och sysselsätter 15-20 guider på destinationerna. Stefan Chatzopoulos menar att deras flexibla organisation snabbt kan anpassa sig om saker går snett.

– När Sterling gick i konkurs chartrade vi egna flyg för att ta hem alla som var strandade. Vi har i dagsläget nästan 100 miljoner i kapital bundet hos Kammarkollegiet, och jag tycker egentligen att flygbolag också borde ställa resegaranti.

Stefan Chatzopoulos
Född: 1972
Uppväxt: Järfälla
Bor: Stockholm
Bakgrund: Apollo, Göteborgs-Posten, Airtours
Utbildning: Ekonomisk linje på gymnasiet och IHM Business School.

Artikeln publicerades först i Travel Reports julinummer 2014.

SENASTE NYTT

SENASTE NUMRET

Annons

RESEREPORTAGE

Annons

KRÖNIKA

Annons


Jobbannonser

Ny på jobbet

Video

Facebook

Gå gärna in på Facebook och gilla Travel Report