Trycket ökar i Boeings drömfabriker

Ons 22 Okt, 2014 - 22:41

boeing_2

Från 10 till 12 nyproducerade Boeing 787 Dreamliners i månaden. Från 42 till 52 nya av modellen Boeing 737 under samma tid. Trycket ökar hos Boeing i USA – med världens största flygplansfabriker – trots de tidigare så stora besvären med leveranserna. Travel Report fick besöka hjärtat av Boeing. 

Fler artiklar om:

Tipsa oss om nyheter!

En halvtimmes bilresa utanför Seattle, Washington, ligger Everett, ett litet industrisamhälle inbäddat i delstatens regniga grönska. Byggnaderna ser på håll ut inte så stora ut för världen, men när besökaren fått klart för sig att 17 000 människor arbetar här i treskift, så vidgas perspektiven.

Flygplanstillverkaren Boeing firar 100 år 2016 och är regionens och delstatens viktigaste arbetsgivare. När vi besöker Everett redovisar företaget sin orderstock; 1054 beställningar från 58 kunder i världen, bland andra Norwegian och Icelandair.

Boeing Dreamliner, Travel Report

Tio plan i Dreamliner-serien 787 lämnar fabrikerna i Everett och Charleston, Virginia, varje månad. År 2020 ska den siffran ha ökats till 14. Flaggskeppet heter Boeing 787-10, som tillverkas i Charleston och blir, enligt tillverkaren, 30 procent bränslesnålare än den europeiska Airbus A330. Det första 787-10-planet levereras först om fyra år. Boeing hade fram till oktober i år sålt 197 nya Dreamliners till 24 olika operatörer.

Det är massor av fakta och mycket verkstad när Boeing tar emot på hemmaplan. Jim Haas, bolagets marknadschef, är en hårdhudad affärsman som inte hukar för några frågor. Frågan om de tidigare förseningarna känns i sammanhanget ofrånkomlig eftersom de lett till så mycket trassel för flygbolagen, Norwegian inte minst, och framför allt resenärerna.

– Vi har kommit underfund med de initiala problemen kring planens batterier. Nu vet vi exakt hur vi ska bygga planen och ingen ska vara besviken i fortsättningen, säger Jim Haas och låter övertygande i sin roll.

boeing_5

Hittills har 27 miljoner passagerare flugit Boeings Dreamliners. Planen är byggda i lättare kompositmaterial, elektriska generatorer tar in frisk luft utifrån under förd, fönstren har elektronisk styrbara dimmers, kabintrycket är lägre och utrymmena för handbagage är väsentligt större.

Lufttrycket ombord och den renare luften ger passageraren en behagligare flygkänsla. Via en sensor i fören som sänder signaler till flygplanets vingar, kan odörer och smittad luft elimineras, så kallad gas filtration. Boeing kallar flygfenomenet för ”Smooth Ride Technology” och enligt flygtillverkarens egna passagerarundersökningar vill 98 procent som stigit ombord en Dreamliner gärna flyga den igen.

– Dreamlinern ska bli den mest pålitliga av alla våra flygplansmodeller. Den kan flyga 18 timmar om dygnet och släpper ut 20-25 procent mindre koldioxid än andra plan. Alla plan från Boeing-fabrikerna ska i framtiden byggas med tekniken från Dreamliner-modellen, säger Jim Haas.

boeing_1

Boeingfabrikerna i Everett, Charleston och Denton har tillverkat 16 000 plan med fler än 90 säten sedan 1994. Fram till år 2033 kommer flygindustrin att behöva producera 36 770 nya plan till ett värde av 5,2 biljoner dollar, närmare 40 biljoner svenska kronor. 20 910 reguljära plan flyger nu och 15 500 ska fasas ut eller säljas inom 20 år.

– Lågprisbolagen satsar på större plan med färre stopp och längre flygningar. För närvarande står lågprisbolagen för 40 procent av trafiken enbart inom Europa, där trafiken beräknas växa med 3,5 procent om året fram till 2033. Bränslekostnaden är en tredjedel av bolagens kostnader så det säger sig självt att de måste vara smarta och hedga (spara) bränslet på ett smart sätt, säger Wendy Sowers, Director Business Environment Marketing – eller kommersiell miljöchef – för Boeing.

boeing_4

Bränslet är flygets kärnfråga inför framtiden och Boeings mål är att biobränslet ska utvecklas så att flyget klarar att reducera CO2-utsläppen med 50 procent fram till 2050.

Sean Newsum, chef för Boeings miljöstrategier, är övertygad om att flyget måste utveckla det flytande bränslet, inte satsa på hybrider eller solenergi i framtiden.

– Det bästa för miljön är ett flytande biobränsle, som inom två år ska stå för åtminstone en procent av allt flygbränsle. Vi tror att den gröna dieseln kan vara framtidens bränsle och det är en stor utmaning för flyget att ta fram en rimlig produktion. Vi tar gärna hjälp och vi hjälper gärna till i den utvecklingen. Vi har forskningssamarbete med bland andra ett skandinaviskt projekt kring biobränslet, säger Sean Newsum.

TEXT OCH FOTO: WILHELM ANDERSSON

SENASTE NYTT

SENASTE NUMRET

Annons

RESEREPORTAGE

Annons

KRÖNIKA

Annons


Jobbannonser

Ny på jobbet

Video

Facebook

Gå gärna in på Facebook och gilla Travel Report