boeing_737

Boeingfabriken bygger även mindre plan för framtiden. I Renton utanför Seattle tillverkas snart den nya modellen 737 MAX 200 med dubbla winglets och större motor, anpassad för lågprisbolagen.

Fler artiklar om:

Tipsa oss om nyheter!

Dubbla winglets och större motor av märket LEAP-1B – de är några av framtidens grepp från den amerikanska flygtillverkaren med två fabriker i Seattle-regionen. Boeing tillverkar den populära 737-serien i Renton och börjar nästa år produktionen av MAX 200-modellen.

− De nya vingarna med winglets både på ovan- och undersidan innebär först och främst 1,8 procents lägre bränsleförbrukning och vi beräknar att den är i tjänst i december 2017, säger Boeings marknadschef Jim Haas till Travel Report.

Boeing fortsätter även tillverka de etablerade 737-900 ER (180-220 säten), 737-800 (162-220 säten) och 737-700 (126-149 säten). Boeing 737-800, som introducerades 1997, är klart populärast när det gäller beställningar.

− Vi har fått 9 057 beställningar från 139 kunder i världen och alla är sålda. Vi bygger för närvarande 42 plan av 737-serien i månaden men den siffran ska upp till 52 plan.

Boeing beräknar att bränsleförbrukningen för 737-serien sänks med sex procent fram till 2024. Den framtida 737 MAX-serien har redan fått 2 295 beställningar från 48 olika flygbolag. MAX-serien ska ge 40 procent lägre buller och upp till 14 procents lägre bränsleförbrukning.

− De nya dubbla winglets-vingarna är sensationella, det är min absoluta uppfattning som aerodynamisk expert. Sedan återstår att se vart tekniken och teknologin tar vägen i framtiden, säger Jim Haas.

Text och foto: Wilhelm Andersson

SENASTE NYTT

SENASTE NUMRET

Annons

RESEREPORTAGE

Annons

KRÖNIKA

Annons


Jobbannonser

Ny på jobbet

Video

Facebook

Gå gärna in på Facebook och gilla Travel Report