Så reser vi med mobilen

Tor 30 okt, 2014 - 1:07

smartphone-407108_640

Resegiganten Expedia och deras affärsresebyråverksamhet Egencia har presenterat resultaten från sin globala studie Mobilindex 2014 – en undersökning baserad på 8 552 personer i 25 länder, utförd av Northstar.

Fler artiklar om:

Tipsa oss om nyheter!

Föga förvånande hamnar smartphoneanvändandet på resan högt. 83 procent anser att deras smartphone är nödvändig under en affärsresa. En laptop anses bara vara nödvändig för 60 procent, och endast 48 procent av svenskarna.

31 procent av de svenska resenärerna tycker att det skulle vara jobbigare att förlora sin mobil än bagaget under en resa, vilket är en högre andel än det globala snittet på 21 procent.

Och så här använder vi vårt smarta telefoner:

1. Email/meddelanden Sverige 50 % (globalt 60%)

2. Kamera/videoupptagning Sverige 43 % (globalt 50%)

3. Kartor/Navigering Sverige 42 % (globalt 46%)

4. Sociala medier Sverige 47 % (globalt 45%)

5. Vädret Sverige 41 % (globalt 38 %)

– Svenska affärsresenärer använder sin smartphone alltmer. När de använder den för att boka hotell är chansen tre gånger högre att de använder en app från en online-resebyrå än en hotellkedje-app. Laptopen är fortfarande viktigast, men i framtiden kommer mobilen att vara nummer ett. Affärsresenärer förväntar sig att deras resebyrå ska ha en lösning där man helt och hållet har tillgång till alla teknologiska plattformar och samtidigt en utmärkt personlig service, säger Rune Feltman, vd för VIA Egencia i Norden.

Här finns en infographic med en massa fynd från undersökningen.

CHRISTIAN VON ESSEN

 

SENASTE NYTT

SENASTE NUMRET

Annons

RESEREPORTAGE

Annons

KRÖNIKA

Annons


Jobbannonser

Ny på jobbet

Video

Facebook

Gå gärna in på Facebook och gilla Travel Report