Kommer Amazon skaka om hotellbranschen?
Amazon meddelade nyligen att man tar steget in i resesegmentet med hotellbokningar i första hand. Vissa menar att det är sent påtänkt, och överlag är det inget chockbesked. Skift.com har pratat med flera branschanalytiker som menar att tilltaget kan funka. Här är några av anledningarna varför.
1. Amazon har 20 miljoner medlemmar i Amazon Premium, som redan i dag mottar erbjudanden av olika slag. Tillsammans med de dagliga, köpsugna användarna har man en enorm kundbas på plats – redo att bearbeta utan investeringar i Google Adwords och Facebook.
2. Amazon har visat att man gärna investerar sig framåt, och mycket talar för att jätten kan sluka relevanta bolag för att stötta sin affär.
3. Det ryktas att Amazon kommer att ta 15 % kommission från hotellen, vilket kan jämföras med Expedias 25 %. I kombination med ökade digitala marknadsföringskostnader (som skulle kunna dämpas om Amazon tar delansvaret) skulle det vara välkommet för många hotellägare.
4. Till en början knyter Amazon kontrakt direkt med hotellen, men en framtida situation där man agerar mer mellanhand kan skapa stordriftsfördelar med ytterligare sänkta priser mot konsumenterna.
CHRISTIAN VON ESSEN