Air Berlins tomtechock på Tegel
Tomtar, änglar, sång och Glühwine fyllde Tegel Berlin i veckan i form av en happening i samband med första julflygningen som i år gick till Stockholm Arlanda. Många var det som drog på munnen och slappande av när den vanliga flygplatsatmosfären byttes ut mot fest och julstämning.
Årets första flygning med Air Berlins juldekorerade flygplan gick från Tegel i Berlin till Stockholm Arlanda. I år var det illustratören Thies Schwarz som fick äran att ”strajpa” planet med lämpligt jullandskap. Fönstren i planet är också fönstren bildens i hus. Konceptet heter Flying home for Christmas och startades första gången 2011.
Arrangemanget var väl planerat, förstås. Vad kan man annat förvänta sig av ett tyskt flygbolag? Redan i mars startades förberedelserna. Ett antal tillstånd och avvikelser från de vanliga rutinerna som en julhappening innebär ska malas i ett antal kvarnar, så det tar tid. Men det var inte bara pappersarbetet som tog tid. Logistiken för att få alla personer, dekorationer, prylar och sångnummer att flyta och fungera är en stor apparat.
Genomförandet var imponerande. Allt startade med att ett antal tomtenissar bar en dekorerad portal i gran genom gejterna och stannade vid Stockholmsavgången. Därefter fylldes det på i lagom jämt takt med änglar, en liten julkarusell, artificiell Ren och en mobil Glühweinebar. Stämningen bland passagerarna förändrades märkbart, plötsligt stannar folk upp, ler och blir avslappnade, glada och engagerade. Även de mest allvarliga och upptagna passagerarna kostade på sig att bli som barn på nytt, undertecknad till exempel neg per automatik när tomten delade ut presenten i form av ett chokladhjärta.
Julflygningarna innebär även att man får ta med sig en julgran gratis på flyget. Ombord blir det julsnacks i form av pepparkakor eller Lebkuchen (klassisk tysk julkaka). På flygplatsen serveras gratis Glühwine klockan 16.00 och där kan man även äta julanka med apelsinsås, rödkål med tillbehör på Seasonal Restaurant.
– Förra året beställdes julankan 2 000 gånger mellan oktober och mars, berättar Aage Dünhaupt, ny kommunikationsdirektör på Air Berlin.
Aage Dünhaupt är redan ett välkänt ansikte för svenska resebranschen då han kommer direkt från Lufthansas där han hade samma titel.
TEXT: PAULINA BYLÉN
FOTO: TRAVEL REPORT OCH AIR BERLIN