TUR-mässan kommer till Stockholm − ”tiden är rätt nu”
TUR kommer till Stockholm, med en renodlad konsumentmässa på Stockholm Waterfront Congress Centre 26-27 september 2015. Vi tog ett snack med Farhad Kakavand på TUR om hur de ska lyckas med en resemässa i Stockholm.
Fler artiklar om:
Tipsa oss om nyheter!
Du säger att ”tiden är rätt”. Varför är den rätt? Upplever inte många att det är ganska tufft i resebranschen just nu, framförallt för mässor?
− Jag menar både att vi på TUR kände att förutsättningarna hos oss internt är rätt, samtidigt som önskemålet finns bland våra utställare och partners om att starta en mötesplats där de kan träffa konsumenterna i Stockholm. Visst är det en tuff konkurrens i branschen, men det tror vi bara stärker ett behov hos våra kunder att träffa konsument, stärka sitt varumärke och sälja sina produkter.
Ni konkurrerar direkt med Stockholm Travel Show som är i maj och oktober. Finns det plats för tre mässor i Stockholm när det tidigare knappt funkat med en enda?
− Sanningen är att det finns ett antal andra ”mässor” mot konsument i Stockholm också. Men där vi kommer att sticka ut i konkurrensen är att vi har ett cityläge, ett starkt fokus på försäljning av resor där besökaren kan göra ”reseklipp” och ett starkt innehåll med reseberättelser från jordens alla hörn. Vi kommer att marknadsföra mötesplatsen för att locka besökare med ett reseintresse och inte förlita oss på förbipasserande.
Det är svårt att etablera nya företeelser hos allmänheten. Hur ska ni göra för att få dit folk utan att marknadsföra ihjäl er?
− Här är det verkligen viktigt att jobba smart tillsammans med de företag och organisationer som vill vara med i Stockholm. Vi gör också investeringar för att kunna genomföra etableringen. Tillsammans med partners skapar vi mötesplatsen och tar fram riktigt bra erbjudanden på resor och produkter så att vi kan locka rätt besökare. Samarbete och rätt utbud är kärnan i vår mötesplats i Stockholm. Tanken är att det ska kännas som att vi slår upp Stockholms största resebutik över en helg.
Kommer det bli seminarier? Och finns det något utrymme för branschsammankomster i samband med mässan?
− Det kommer att finnas reseberättelser där de som besöker ska få lyssna på berättelser från Sverige och resten av världen. Vi tror att det är en viktig del i att inspirera besökarna så att de blir nyfikna. Det kommer att bli en renodlad konsumentmässa men vi har redan på mindre än 24 timmar fått ett antal förfrågningar på andra event och möjligheter som vi får ta ställning till om det finns möjlighet att samköra. Men vi kommer att fokusera på att göra en riktigt bra och okomplicerad mötesplats för stockholmarna att ta del av.
CHRISTIAN VON ESSEN