eatwith_travelreport

Vad kan vi vänta oss i resebranschen framöver? Trendspaningarna för 2015 börjar ramla in, och här listar Kristoffer Avci-Nåmark, ReseEkonomen på Forex Bank, sina spådomar inför framtiden:

Fler artiklar om:

  • Hotell
  •  , 
  • Mat
  •  , 
  • Nyheter
  •  , 
  • Teknik
  •  , 
  • Turism
  • Tipsa oss om nyheter!

    Golfbagen byts mot cykeln
    Hälsotrenden som vi sett i flera år kommer fortsätta växa under 2015. Vi vill ha en aktiv semester där vi kan kombinera träning med traditionell solsemester. En trend är att medelålders män byter ut golfresan mot en cykelresa. Om du inte redan kände till begreppet MAMIL (middle-aged man in lycra) är det dags att lägga det på minnet nästa gång du ser en grupp män cykla förbi i lite för tajta kläder.

    Vandrarhem blir som hotell
    De senaste åren har kedjor som Generator dykt upp och erbjudit vandrarhem som håller en högre kvalitet än vad vi är vana vid. Den här trenden fortsätter 2015. För oss resenärer innebär det bättre boenden utan att vi nödvändigtvis behöver betala mer.

    Ny teknologi underlättar
    Nästa år kommer ny teknik som Google Glass och Oculus Rift göra det möjligt att uppleva resmål på helt nya sätt, redan innan vi är där. I Asien ser vi också en trend där resenärer nu kan boka resor direkt i chattappar – så bli inte förvånad om det visar sig att du kan boka nästa resa i en helt annan app än vad du gör i dag.

    Hemma-hos-middagar
    Att boka sin resa via Airbnb är i dag en standard för många resenärer, men många vet nog inte att de kan boka en middag på samma sätt. Sidor som EatWith och Bookalokal erbjuder dig möjligheten att boka in en middag hos personer som bor i staden du besöker. Detta är en del i den trend vi ser där resenärer vill uppleva sitt resmål på samma sätt som dem som bor där och antalet hemsidor och tjänster som bidrar till detta kommer att öka kommande år.

    Personlig service
    Det är inte längre bara vi resenärer som gör ordentlig research innan resan. Hotell och restauranger använder sig i dag av sociala medier för att lära sig mer om sina besökare för att kunna erbjuda en mer personlig upplevelse. Kanske får du en presentlåda med din favoritchoklad när du checkar in eller blir rekommenderad ditt favoritvin när du går till en restaurang.

    Fler skryter mer
    Du ser det nog rätt ofta när du går in på Instagram, någon av dina vänner har precis lagt upp en bild på utsikten från sitt hotellrum några minuter efter incheckning. Om så är fallet är din vän en så kallad ”Braggie” och hotell kommer fortsätta dra nytta av det här beteendet. Det kan handla om rabatt i restaurangen om du checkar in på hotellet eller lägger upp en bild på Instagram. De kommer till och med att hjälpa gäster hitta bästa platsen för att ta en bild.

    CVE

    SENASTE NYTT

    ANNONS: