Airtours breddar med ”supersök”
Airtours håller som bäst på att utveckla en ny typ av sökmotor för sina reseerbjudanden. Travel Report träffade IT-chef Jens Dahlin och informationschef Stefan Chatzopoulos på kontoret på Sveavägen precis innan julledigheterna.
− Vi kallar det för ”supersök” internt. Utvecklingen sker mest bakom kulisserna på databasnivå, men för konsumenterna kommer skalet inte att se särskilt annorlunda ut, säger Jens. Vi utvecklar tjänsten nu och rullar ut den i början av 2015.
Nyheten består i grunden av att Airtours sökmotor kommer att blanda och presentera samtliga produkter i samma resultat, oavsett om det är charter eller reguljärflyg, oavsett destination.
− Vi ville göra sökningarna enklare för våra kunder, säger Stefan. När vi tar bort de strikta indelningarna ökar möjligheterna att hitta något man gillar. På fem klick ska du kunna hitta alla erbjudanden som passar din profil.
Som exempel kan en familj snabbt få fram alla möjligheter som finns för två vuxna + två barn i samma rum, under 15 000 kronor.
− Våra konkurrenter blandar sällan charter och reguljärflyg på det här sättet, så det blir lite unikt att presentera utbudet i en sökning.
Den nya lösningen är även tänkt att skapa en long tail-effekt i det att udda destinationer kan dyka upp bland resultaten.
− Om man mest är noga med prisnivå och poolmöjlighet kan cityweekends också dyka upp i resultatet, säger Jens. Vi tror att det kommer inspirera våra kunder till att hitta nya resmål.
Första versionen av den nya sökmotorn finns att testa på www.airtours.se/citytips
Text och foto: CHRISTIAN VON ESSEN