Resemässorna förändras i takt med branschen
Vi befinner oss i resemässornas högsäsong. Dock hackar det i maskineriet, vilket inte är något nytt. Men hur kommer mässorna att se ut i framtiden? Vi ser fler mindre som kommer fram och även vissa korsbefruktningar och ”oheliga allianser”.
Text: Paulina Bylén
Foto: Tibor Bárány@TIBORfoto.com
Ett gemensamt drag för alla de stora mässorna är att de tappar utställare, vissa fler andra färre. Att priserna för att delta är höga i kombination med krävande monterlogistik är några av anledningarna. Resandet har dock ökat markant, aldrig tidigare i världshistorien har vi rest så mycket och ofta som nu. Men konkurrensen är mördande och marginalerna små.
Därför har ett antal mindre och otraditionella koncept kommit fram. Martin Ahlberg som arbetar med FIN-S, Traveltrends, med mera är en av dem som verkar i den mindre skalan. Han arrangerar till exempel Stockholm Travel Show som tidigare höll till i Gallerian men nu flyttat till Stockholms centralstation. Tanken är att nå konsumenterna i farten utan krav på registrering eller avgifter. Baksidan är att det är svårt att exakt mäta besöksfrekvensen i efterhand. Det är dock fråga om stora volymer.
Mässan finns nu även i ytterligare en upplaga som heter Stockholm Travel Show B2B Business Edition vilken arrangeras i Finlandshuset Konferens.
– Vi har identifierat ett behov i relation till de stora mässorna, vi försöker skapa konsument- och B2B utifrån det som de stora drakarna har svårt att ge. Här gäller det att förenkla. I Finlandshuset har vi inga montrar, man tar med sig en vikvägg, wifi, servering med mera finns och man är bara här över dagen.
Ett annat koncept som allt mer dyker upp är ”mässor i mässor”. Förra året såg vi till exempel Nordic Outdoor-mässan inne i TUR-mässan. Även om just den varianten inte var så lyckad kommer vi med all säkerhet ser mer av detta. Till exempel har en väl etablerad mässa som Allt för Sjön kopplats till Vildmarksmässan.
– Vi kommer att få se fler ”oheliga” allianser i framtiden. Till exempel resemässor som allierar sig med livsstil, mat, sport, mode med mera, det är en klar trend, avslutar Martin Ahlberg.
Axplock årets svenska resemässor
TUR
Travel World
Stockholm Travel Show
Stockholm Travel Show Business Edition
Grekland Panorama
Resemässan – Norrköping- Linköping-Visby
M.fl.