Glädjeskutt för SJ

Fre 6 Feb, 2015 - 12:45
Foto: Wilhelm Rejnus för Travelreport.se

Foto: Wilhelm Rejnus för Travelreport.se

SJ mer än fördubblar sin vinst efter skatt. Vi har tagit del av helårsrapporten och träffat vd Crister Fritzson.

På pappret var 2014 ett riktigt bra år för SJ som redovisar en vinst på 460 miljoner kronor efter skatt för helåret 2014. Det är en dryg fördubbling av vinsten jämfört med i fjol.

Fler artiklar om:

Tipsa oss om nyheter!

– Vi tänker nytt och applicerar det inom alla områden, säger SJ:s vd Crister Fritzson.

Bakom siffrorna ligger ett rejält förändringsarbete snarare än fördubbling av biljettintäkterna, dock bryter SJ trenden och redovisar sex procent fler kunder under fjärde kvartalet. Detta går helt i linje med SJ:s förbättringsprogram och strategi som är indelade i tre faser med och ett mål att spara en miljard kronor på tre år.

Till exempel varslade man 400 anställda förra året, omförhandlade avtal med sina underleverantörer och stängde många av sina resebutiker. Numera köper man även sina tågbiljetter digitalt eller på  Pressbyrån, 7-Eleven, Resia och Big Travel.

Just nu befinner sig SJ i fas ett i sitt förändringsarbete eller strategiplan – Sätt basen för lönsamhet, och snuddar möjligen fas två – Säkerställa långsiktig lönsamhet. Fas ett handlar främst om besparingar men också om styrning och organisation.

Under 2014 anmälde den nya uppstickaren MTR SJ till konkurrensverket för att de inte får sälja sina biljetter i SJ:s digitala kanaler. Konkurrensverket avskrev ärendet och menade på att SJ inte har skyldighet att sälja MTR:s biljetter. Dock är, tvärtemot vad man kan tro, MTR inte en konkurrent som Crister Fritzon är vidare bekymrad över.

– Vi fokuserar inte på våra konkurrenter utan våra kunder, säger Crister Fritzson.

Dock finns dock ett slags konkurrenter som ger Fitzson huvudvärk och eventuellt störd nattsömn. De regionala operatörerna som är subventionerade av statskassan blir en svår nöt att knäcka.

– Här måste vi hitta ett sätt att konkurrera som gynnar båda, samarbete är en vettig möjlighet som också sätter kunden i fokus, förklarar Fritzson.

Paulina Bylén

Hela intervjun med Crister Fritzson och SJ:s förändringsarbete och planer för 2015 kommer i nästa nummer av Travel Report.

 

 

 

SENASTE NYTT

SENASTE NUMRET

Annons

RESEREPORTAGE

Annons

KRÖNIKA

Annons


Jobbannonser

Ny på jobbet

Video

Facebook

Gå gärna in på Facebook och gilla Travel Report