norwegian

Pressmeddelande:Trafiksiffrorna för mars är kraftigt påverkade av strejken bland de skandinaviska piloterna.

Fler artiklar om:

Tipsa oss om nyheter!

Nya beräkningar visar att strejken orsakade förlorade intäkter och extra kostnader i storleksordningen 350 MNOK. För första gången har Norwegian en minskning i antal passagerare jämfört med samma månad året innan. Passagerarnedgången gäller främst Skandinavien där närmare 2 000 flyg ställdes in.

Strejken som initierades av fackföreningen Parat och den skandinaviska pilotföreningen har kostat företaget stora belopp.

De inställda flygningarna orsakade 120 MNOK i förlorade intäkter medan extra kostnader knutna till att ta hand om drabbade passagerare uppgick till 110 MNOK, bland annat för köp av biljetter med andra flygbolag, mat och hotellövernattningar för strandade passagerare. Förlorade intäkter i form av minskat antal bokningar framöver beräknas till 120 MNOK. Sammanlagt uppgår ”räkningen för strejken” till cirka 350 MNOK.

I mars flög 1 726 180 passagerare med Norwegian, en minskning med 4 procent jämfört med samma månad förra året. De flyg som inte drabbades av strejken hade dock högre kabinfaktor än samma månad förra året. Kabinfaktorn i år uppgick till 84,2 procent och bidrog till en positiv trafiktillväxt (RPK) på 7 procent. Kapaciteten (ASK) minskade med 1 procent. Trafiksiffrorna för mars påverkades positivt av att påsken inföll i mars i år, förra året inföll den i april. Negativa effekter av både pilotstrejken och påsken är att förvänta även för april månad. Biljettförsäljningen har succesivt återhämtat sig, vilket också flera kampanjer efter strejken har bidragit till. Bra bokningssiffror under våren kommer dock inte kunna kompensera för förlorade intäkter under strejken.

–Strejken bland de skandinaviska piloterna orsakade väldigt stora kostnader för Norwegian. Det är förlorade intäkter vi måste leva med. Lyckligtvis fortsätter vi att attrahera många nya kunder i Europa och USA, vilket väger upp det faktum att kunderna i Skandinavien var tvungna att flyga med våra konkurrenter. Om vi inte hade haft en så stor kundbas och så många hårt arbetande medarbetare även utanför Skandinavien, hade situationen varit ännu svårare, säger Norwegians VD Björn Kjos.

SENASTE NYTT

SENASTE NUMRET

Annons

RESEREPORTAGE

Annons

KRÖNIKA

Annons


Jobbannonser

Ny på jobbet

Video

Facebook

Gå gärna in på Facebook och gilla Travel Report