Fem stora biluthyrningsföretag har efter åtgärder från Europeiska kommissionen och de nationella konsumentskyddsmyndigheterna enats om betydande förbättringar i hur de behandlar konsumenterna.

Klagomålen på biluthyrning har ökat kraftigt de två senaste åren, men nu utlovas medborgarna tydligare försäkringsvillkor, rättvisare hantering av skadestånd och ökad pristransparens.

Fler artiklar om:

Tipsa oss om nyheter!

I dagens läge är villkoren oklara vilket leder till oförutsedda kostnader för konsumenterna, anser Věra Jourová som är EU-kommissionär med ansvar för rättsliga frågor, konsumentfrågor och jämställdhet.

Ett exempel på oförutsedda kostnader är när en konsument hyr en bil och betalar 600 euro i deposition. Under hyrperioden repar någon bilen och orsakar skador för mindre än 100 euro. Biluthyraren hänvisar till avtalsvillkoren och behåller hela depositionen. Nu har biluthyrningsfirmorna lovat att inte ta ut några otillbörliga kostnader.

Största delen av förbättringarna ska vara införda i slutet av 2015.

Källa:yle.fi

SENASTE NYTT

SENASTE NUMRET

Annons

RESEREPORTAGE

Annons

KRÖNIKA

Annons


Jobbannonser

Ny på jobbet

Video

Facebook

Gå gärna in på Facebook och gilla Travel Report